"Podjęliśmy decyzję, by zaktualizować strategię, która zakładała pierwotnie 2,5 mld zł nakładów. Zmiana wynika z rosnącego zapotrzebowania na usługi kolejowe. Zainwestujemy 7 mld zł - to największy program w historii spółki. Do 2020 roku, w porównaniu z 2015 rokiem, liczba pasażerów PKP Intercity wzrośnie o 47%, a do 2030 roku o blisko 120%, czyli spółka planuje przewieźć 70 mln podróżnych" - powiedział Chraniuk podczas konferencji prasowej.
Jak wskazał, po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawiane w blisko 80% z nowego lub zmodernizowanego taboru. Ponadto ok. 80% taboru pasażerskiego będzie wyposażone w gniazdka elektryczne, w 94% pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, natomiast w co najmniej 77% taboru podróżni podłączą się do bezprzewodowego internetu. Po zakończeniu programu około 98% pociągów PKP Intercity będzie wyposażonych też w toalety z zamkniętym systemem.
Członek zarządu PKP IC Jarosław Oniszczuk dodał, że ponad 70% wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP Intercity będzie mogła poruszać się z prędkością 160 km/h i większą.
W sumie w ramach strategii do 2023 roku PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Znajdą się wśród nich pojazdy przedziałowe i bezprzedziałowe, 1 i 2 klasy, gastronomiczne oraz do przewozu rowerów, wielofunkcyjne wagony COMBI oraz wagony ze "Strefą Małego Podróżnika". Ponadto pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz dwóch składów typu push-pull. Zarówno wagony, jak i elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone będą w WiFi, wygodne fotele, klimatyzację oraz udogodnienia dla rodzin czy rowerzystów. Pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - poruszających się na wózkach czy osób niewidzących lub niedowidzących.
Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych (EU/EP07, EP08 oraz SM42). Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. W ramach strategii planowana jest również modernizacja 16 stacji postojowych.
Środki na realizację będą pochodzić z różnych źródeł, m.in. spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE - blisko 790 mln zł.
Tabor zakupiony w ramach strategii będzie wykorzystywany do obsługi połączeń w Polsce i Europie, m.in. na trasach: Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn - Białystok, Wrocław/Zielona Góra - Poznań - Gdynia, Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/Piła - Kołobrzeg/Gorzów Wlkp., Wrocław - Częstochowa - Kielce czy Warszawa - Poznań - Berlin oraz Warszawa - Katowice - Praga.
Zarząd PKP IC przypomniał, że w 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi Pendolino, FLIRT3 i PesaDART. We wrześniu 2016 przewoźnik przygotował poprzednią strategię taborową na lata 2016-2020, w ramach której planowano zainwestować ok. 2,5 mld zł w tabor i zaplecza techniczne - to właśnie ta strategia została obecnie rozszerzona do ponad 7 mld zł nakładów.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2016 roku miał 38,5 mln pasażerów.