"Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków 'just-in-time'" - powiedział prezes LHS Zbigniew Tracichleb, cytowany w komunikacie.
"Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1 520 mm. Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach" - dodał CEO FELB Wilhelm Patzner.
Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) - Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. W 2020 roku koleje kazachskie przewiozą 800 tysięcy kontenerów zmierzających z Chin do Europy, podało też PKP LHS.
FELB (Far East Land Bridge) to operator kolejowy, które specjalizuje się w transporcie kontenerów 20 i 40 stopowych pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą. W 2017 roku firma osiągnęła przychody w wysokości 160 mln USD, posiada ponad 7 tys. kontenerów i realizuje 6 połączeń kolejowych tygodniowo.
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKP LHS) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1 520 mm), przeznaczona do transportu towarowego. PKP LHS wchodzi w skład Grupy PKP.