PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły warty ponad 1,5 mld zł przetarg na prace w Krakowskim Węźle Kolejowym, obejmujący przebudowę 4 stacji, budowę dwóch przystanków, nowe mosty na Wiśle i estakady na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, podała spółka. Ogłoszony przetarg to kolejny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie, która będzie mogła korzystać z dodatkowych dwóch torów pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów.
"Prace wykonane w ramach ogłoszonego przez Polskie Linie Kolejowe przetargu wpłyną na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także podniosą jakość obsługi podróżnych. To również jeden z kluczowych projektów nowej perspektywy realizowany z unijnego instrumentu finansowego CEF 'Łącząc Europę'" - powiedział członek zarządu PLK ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki, cytowany w komunikacie.
Procedura przetargowa ma charakter ograniczony. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będzie cena (waga 90) i okres gwarancji (waga 10).
PLK zmodernizuje ok. 20-km odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości, zarządca infrastruktury dobuduje 2 pary torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 parę toru na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów, podano również.
Przebudowane będą 4 stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Rozbudowane będą przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie.
"Ogłoszony przetarg Polskich Linii Kolejowych to konsekwentny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PLK budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, otwarcie linii kolejowej na lotnisko oraz planowana rozbudowa odcinka Kraków Główny - Kraków Płaszów zapewnią możliwość dalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce" - czytamy dalej.
Na początku września PKP PLK ogłosiły rozpoczęcie tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK), w ramach której do końca br. miały ogłosić przetargi na 11 mld zł, a do 2023 "efektywnie" wydać 67 mld zł na polskie tory.