Warszawa, 27.01.2017 (ISBnews) - PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK)
podpisały umowę z konsorcjum Track Tec Construction (lider), Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa na remont linii objazdowych trasy Rail Baltica za 208 mln zł brutto. To trasy między Ostrołęką a Łapami i między Siedlcami, Czeremchą a Białymstokiem.
"Po zakończeniu robót, linie Ostrołęka - Łapy (nr 36), Siedlce - Czeremcha (nr 31) oraz Czeremcha - Białystok (nr 32) zapewnią lepsze podróże i sprawny przewóz towarów. Odciążona będzie dla pociągów dalekobieżnych linia Warszawa - Białystok. Modernizacja obejmie jej ostatnie odcinki: Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok" - czytamy w komunikacie.
W ramach prac na liniach objazdowych wymienionych zostanie ok. 95 km torów, ponad 150 tys. podkładów oraz kilkanaście rozjazdów. Zdecydowanie wzrośnie bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowców, dzięki przebudowie ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych. Na ponad 30 skrzyżowaniach toru i drogi zainstalowane zostaną nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Czerwone, ostrzegawcze światła będą dodatkowym sygnałem dla kierowców. Remont przejdzie również 12 mostów i wiaduktów oraz 10 przepustów. Zlikwidowane będą ograniczenia prędkości. Pociągi pasażerskie przyśpieszą nawet trzykrotnie, z 40 km/h do 120 km/h. Poprawi się także przepustowość linii, podano także.
"Remont linii objazdowych prowadzony jest w ramach zadania 'Polepszenie jakości usług przewozowych na liniach 31,32,36' w ramach projektów CEF, 'Prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów-Sadowne' oraz 'Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok'" - czytamy także.
PKP PLK wyjaśnia, że na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Pierwszy z dwóch odcinków przebudowany zostanie w latach 2017-2019, a na drugim modernizacja planowana jest na lata 2019-2021. Na trasie wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug oraz dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia. Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii E75, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie z Warszawy do Białegostoku z obecnych 2h 26 min do poniżej 2h.