"W zakresie inwestycji kolejowych nie zwalniamy tempa. Przekroczyliśmy już barierę, która w ubiegłym roku wydawała się nie do przekroczenia - ponad 21 mld zł zakontraktowanych inwestycji według kosztorysów inwestorskich, a 17 mld zł według ostatecznych rozstrzygnięć przetargowych. Oznacza to, że wyeliminowaliśmy ryzyko niewykonania planu przewidzianego w Krajowym Programie Kolejowym" - powiedział minister Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Według resortu i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) dzięki przyśpieszeniu procedur i podpisaniu umów wykonawcy mogli rozpocząć prace przy realizacji projektów.
"Krajowy Program Kolejowy zawiera inwestycje za prawie 67 mld zł. Inwestycje realizowane są zgodnie z planem lub są przyspieszone - przykładem jest linia nr 68, gdzie nastąpiło znaczne przyspieszenie w stosunku do przyjętego harmonogramu" - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel podkreślił, że realizacja inwestycji infrastrukturalnych zawsze powoduje pewne komplikacje.
"Dlatego dobrze się stało, że PKP PLK wyszła naprzeciw oczekiwaniom przewoźników i stosuje mechanizmy, które spowodują, że ciężar kosztów będzie się rozkładał w sposób bardziej zrównoważony" - wskazał Bittel.
13 listopada 2017 r. zarząd PKP PLK podjął uchwałę dotyczącą przyjęcia do stosowania nowych zasad naliczania opłat za przejazdy pociągów realizowane drogami okrężnymi w związku z prowadzonymi robotami torowymi na sieci PKP PLK, obowiązujących od rozkładu jazdy pociągów 2017/2018, tj. od 10 grudnia2017 r., przypomniano w komunikacie.
Nowymi zasadami objęte będą przejazdy pociągów realizowane drogami okrężnymi w związku z prowadzonymi robotami torowymi w lokalizacjach związanych z realizacją projektów ujętych w Krajowym Programie Kolejowym. Nowe zasady będą dotyczyły wszystkich przewoźników osób i rzeczy realizujących przejazdy w ramach rocznego rozkładu jazdy pociągów i indywidualnego rozkładu jazdy pociągów, którzy wykonują przewóz drogą okrężną dłuższą o co najmniej 40 km od trasy, która byłaby przydzielona, gdyby nie były prowadzone roboty torowe (trasa modelowa).
"Korekta opłaty, z uwzględnieniem nowych zasad, dotyczyć będzie różnicy kwot pomiędzy opłatą podstawową, określoną dla zrealizowanej trasy pociągu drogą okrężną, a opłatą podstawową określoną dla trasy modelowej. W rozkładzie jazdy pociągów 2017/2018, dodatkowo dla tras, dla których dokonane zostanie zmniejszenie opłaty ze względu na realizację przejazdu drogą okrężną, naliczana będzie 15% rekompensata od różnicy ww. opłat" - czytamy dalej.