PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) szacują, że wartość nowych przetargów na modernizacje linii kolejowych w Polsce ogłoszonych w tym roku wyniesie ok. 7,3 mld zł, wynika z wypowiedzi prezesa Ireneusza Merchela podczas posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury.
Na tę kwotę złoży się ok. 100 przetargów o wartości szacunkowej 3,3 mld zł ogłoszonych w okresie od 1 stycznia do 22 listopada oraz postępowania planowane do ogłoszenia w okresie 23 listopada - koniec roku na ok. 4 mld zł. Tym samym wartość przetargów ogłoszonych w pierwszych dwóch latach programu inwestycyjnego (2015-2016) wzrośnie do ok. 25 mld zł.
Poza ogłaszaniem nowych przetargów PKP PLK uruchamiało w tym roku II etapy wcześniej rozpoczętych postępowań przetargowych, ogłoszonych w większości w IV kw. ub.r. Do 29 listopada do składania ofert cenowych zaproszono wykonawców w przetargach o wartości 11,6 mld zł (w 15 postępowaniach). Do końca roku kwota ta ma się powiększyć o ok. 1,1 mld zł, poinformował również Merchel.
W tym czasie PKP PLK zaproszą do składania ofert w 2 postępowaniach:
- "Opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych oraz realizacja robót na obszarze LCS Radom: LOT-y C,D,E" (30 listopada, wartość szacunkowa 0,55 mld zł)
- "Przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59, odcinek granica woj. dolnośląskiego - Leszno" (16 grudnia, wartość szacunkowa 0,56 mld zł), wynika z prezentacji.
W 2017 r. planowane jest wysłanie zaproszeń do składania ofert w kolejnych 2 postępowaniach na ok. 3,6 mld zł (2 marca - na modernizację odcinka Trzebinia - Krzeszowice za 0,76 mld zł, a 30 maja - na "Budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach PKP PLK w ramach NPW ERTMS" za 3,1 mld zł).
Merchel poinformował także, że w 2016 r. PKP PLK podpisały do tej pory 28 umów z wykonawcami na roboty budowlane o wartości 0,9 mld zł. Do końca roku planowane jest zawarcie jeszcze ok. 15 umów na roboty budowlane o wartości 0,3 mld zł.
W 2017 r. PKP PLK zamierza podpisać ok. 70 umów na roboty budowlane o wartości ok. 22 mld zł, w tym 16 największych umów (powyżej 500 mln zł, wartych razem ponad 15 mld zł).
Cały zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy, planowany do realizacji do 2023 r., ma wartość 66,4 mld zł.