"Proces modernizacji dworców przebiega zgodnie z planem, a dodatkowo w ciągu najbliższych tygodni, a może na koniec roku ogłosimy program dla kolejnych 100 dworców. Na pewno nie mamy problemów finansowych, ale ryzyko leży w tym, czy rynek ma w sobie potencjał do podołania naszym zamówieniom" - powiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podczas panelu.
Dodał, że wieloletnie programy mogą zachęcić potencjalnych wykonawców do inwestycji w sprzęt, ludzi i kompetencje. Dlatego może dobrym pomysłem jest informacja o przedłużeniu procesu inwestycyjnego na kolei poza 2023 r.
"Taka informacja na coraz trudniejszym rynku wykonawcy i pracownika może dać podwykonawcom poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji na wiele lat" - podkreślił Mamiński.
Podobnego zdania był wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który także widzi konieczność przygotowania kolejnych programów kolejowych i ich odpowiednio wczesnego zakomunikowania rynkowi. Takie deklaracje spotkały się z pozytywnym odbiorem pozostałych panelistów, szczególnie z Grupy PKP.
"Obecnie poziom realizacji inwestycji sięga 94-95% założonych planów, choć, gdyby nie kłopoty Astaldi byłoby to ok. 105%. Wykorzystujemy więc dobrze ponad 66 mld zł, którymi dysponujemy, ale oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to nadal nie jest kwota wystarczająca na wszystkie potrzeby" - powiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel.
Jego zdaniem, PKP PLK inwestują obecnie także w swoje moce, maszyny czy urządzenia. To wszystko ma skrócić czas budowy czy remontów kolejnych odcinków, czasami nawet o połowę.
"Przygotowując się do kolejnej perspektywy po 2023 r. przygotowujemy projekty bazowe na wszystkie linie. W trakcie są projekty na ponad 50 mld zł, a we wstępnej fazie kolejne 30 mld zł" - wyliczył Merchel.
Plany inwestycyjne posiada także PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która poza klasycznymi remontami, budową mijanek czy zapowiadanym już przedłużeniem linii do Gliwic szykuje nowe rozwiązania.
"Przewóz towarów jest ważną i dochodową działalnością grupy, więc chcemy unowocześniać i zwiększać przepustowość szerokiego toru, szczególnie wobec coraz intensywniejszej współpracy z Ukrainą. My także posiadamy odpowiedni budżet i planujemy kolejne działania. Obecnie przymierzamy się np. do elektryfikacji linii szerokotorowej i zakupu lokomotyw" - podsumował prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb.