Inwestycje spółki PKP Intercity w 2006 r. wyniosą ok. 130 mln zł - poinformował minister transportu Jerzy Polaczek konferencji prasowej. Zapowiedział, że w ciągu kilku lat spółka może trafić na giełdę.
"Daje to perspektywę osiągnięcia przez spółkę w bieżącym roku bardzo dobrego wyniku finansowego - zysku netto przekraczającego 40 mln zł" - powiedział minister. Podkreślił, że rok 2006 w porównaniu z ubiegłymi latami jest najlepszy dla spółki pod względem wyników finansowych. "Jest to realizacja dobrej strategii rozwoju przewozów specjalistycznych, międzynarodowych oraz krajowych" - powiedział.
_ W 2005 r. zysk netto PKP Intercity wyniósł 3,1 mln zł. Wcześniej (w latach 2001-2004) spółka zanotowała łączną stratę w wysokości 128 mln zł. _
Minister poinformował także, że w ciągu najbliższych czterech lat spółka zamierza zainwestować w tabor kolejowy ok. 1 mld zł. Dodał, że w tym czasie zostanie zmodernizowanych 100 wagonów, zakupionych 10 nowych lokomotyw oraz co najmniej 20 nowych wagonów pierwszej i drugiej klasy. Te inwestycje, zdaniem ministra, pozwolą zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.
Prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz poinformował, że do końca sierpnia br. spółka przewiozła 7 mln pasażerów, czyli prawie tyle samo, co w całym 2004 r. Do końca tego roku z usług przewoźnika ma skorzystać 10,8 mln osób (w 2005 r. 9,6 mln pasażerów).
"Jeśli zostanie w sposób istotny podniesiona wartość PKP Intercity - a to jest jeden z elementów strategii dla transportu kolejowego - nie wykluczamy, że w ciągu najbliższych kilku lat ten podmiot zostanie skierowany na giełdę, by w sposób lepszy mógł służyć milionom pasażerów i powiększać swój udział w rynku w kraju i za granicą" - powiedział Polaczek.
Warsewicz poinformował, że proces restrukturyzacji spółki jest wspierany przez resort transportu, który pod koniec 2005 r. udzielił 18,1 mln zł dotacji na zakup nowego taboru. Dodał, że w ciągu najbliższych dwóch lat spółka otrzyma zwrot niezapłaconych ulg ustawowych za lata 2002-2003 w wysokości 25 mln zł. PKP Intercity po raz pierwszy otrzyma też dopłaty do przewozów międzynarodowych, które w dużej części są deficytowe.
_ PKP Intercity należy do Grupy PKP; powstała w 2001 r. w wyniku restrukturyzacji PKP. _
Obecnie spółka posiada 1.240 wagonów, z czego 213 zostało zmodernizowanych w ciągu ostatnich 5 lat; firma zakupiła też 28 nowych wagonów. "Chcemy zmodernizować 275 wagonów i zakupić 20 nowych. Będziemy posiadać ok. 530 wagonów, które spełniają standardy" - powiedział Warsewicz. Chodzi m.in. o wystrój wnętrz, bogatszą ofertę usług gastronomicznych.
Poinformował też, że od stycznia 2007 r. będzie modyfikowany system rezerwacji biletów oraz zarządzania przedsiębiorstwem. Od grudnia br. Będzie obowiązywał zakaz palenia w pociągach Intercity.
Od maja 2007 r. spółka rozszerzy ofertę przewozów międzynarodowych, wznawiając połączenie Warszawa-Moskwa i rozważa uruchomienie kolejnego połączenia Moskwa-Kraków.