W ciągu pierwszego półrocza liczba klientów operatora sieci komórkowej Play zwiększyła się o ponad pół miliona. Jest ich w sumie 14,5 mln, z czego ponad połowa ma coraz popularniejszy abonament. Jest on jednak bardziej kosztowny. Miesięczne rachunki są średnio dwukrotnie większe w porównaniu z telefonem na kartę.
Miesiąc temu na warszawskiej giełdzie zadebiutował właściciel sieci komórkowej Play. Debiut nie wypadł najlepiej, bo już w pierwszym dniu obecności na GPW notowania akcji spadały nawet 5 proc. Przez ostatnie kilka tygodni humory wśród inwestorów wcale się nie poprawiły i na drastyczną zmianę raczej nie można liczyć, choć lekki optymizm tchnął opublikowany właśnie raport półroczny - pierwszy po wejściu na giełdę.
Grupa Play Communications odnotowała w pierwszych sześciu miesiącach tego roku 57,5 mln zł zysku netto wobec 176,1 mln zł rok wcześniej. Lepiej wypadł sam drugi kwartał, gdzie w zasadzie udało się powtórzyć ubiegłoroczne osiągnięcie na poziomie 39 mln zł.
Z punktu widzenia inwestorów większe znaczenie ma sam drugi kwartał, bo wyniki pierwszego znali wcześniej, stąd też cena akcji Play na giełdzie od rana lekko zwyżkuje. Na jednej akcji o kilkadziesiąt groszy.
Obserwuj bieżące notowania akcji Play Communications src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1503298800&de=1503414600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PLY&colors%5B0%5D=%230082ff&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Choć na poziomie zysków netto nie widać progresu, a w skali półrocza nawet spore pogorszenie, w innych statystykach sytuacja wygląda dobrze.
W pierwszym półroczu skorygowana EBITDA, czyli zysk z podstawowej działalności przed opodatkowaniem oraz przed uwzględnieniem amortyzacji i kosztów zadłużenia, wyniosła 1 mld 163 mln zł wobec 957,5 mln zł rok wcześniej. Z kolei przychody ze sprzedaży przekroczyły 3,2 mld zł przy 2,93 mld zł sprzedaży przed rokiem.
Play może się przede wszystkim pochwalić zwiększeniem udziału w rynku z 25,5 do 28 proc., co oznacza przyrost liczby klientów w pół roku o 576 tys. i 260 tys. w samym drugim kwartale. W sumie operator komórkowy ma ich już 14,5 mln.
Statystyki finansowe wskazują na to, że przeciętny klient miesięcznie płaci Play 32,3 zł, czyli nieco więcej niż jeszcze na koniec marca. Wtedy średni dochód "na głowę" wynosił 31 zł. Wzrost to około 4 proc.
Duże różnice są w podziale na klientów płacących abonament i tych korzystających z telefonu na kartę. Pierwsi płacą średnio 38,5 zł a drudzy 18,7 zł. Większość ma jednak abonament. Play szacuje, że ta grupa stanowi 61,7 proc. wszystkich klientów. To duża zmiana, bo rok temu rozkładało się to mniej więcej po połowie. Z systemu abonamentowego korzystało około 52,2 proc.
Według najnowszych danych Play znacząco rośnie zużycie danych przez klientów telefonii komórkowej. Zwiększyło się w ciągu roku o 55 proc. z 2,52 do 3,91 GB na klienta (w ciągu kwartału).
Play Communications jest właścicielem 100 proc. udziałów w spółce P4, która jest z kolei operatorem sieci komórkowej Play.