Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Poczta Polska: NIK pochwaliła realizację strategii, krytyka dot. części obszarów

0
Podziel się:
Poczta Polska: NIK pochwaliła realizację strategii, krytyka dot. części obszarów

Poczta Polska skutecznie wdrożyła strategię na lata 2011-2014 i generuje pozytywne wyniki finansowe. Krytyczna ocena Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczyła jedynie niektórych obszarów działalności, m.in. terminowości, podała Poczta.

"Poczta Polska, działając na najbardziej liberalnym rynku pocztowym w Europie, skutecznie wdrożyła strategię na lata 2011-2015. Jej efekty to dynamiczny wzrost udziału w rynku e-commerce, efektywna konkurencja na rynku listowym i rozwój usług finansowych i cyfrowych poprzez platformę Envelo. Spółka dokonała wielomilionowych inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego oraz infrastruktury, odzyskała stabilizację finansową i generuje pozytywne wyniki finansowe" - czytamy w komunikacie.

Podkreślono, że w raporcie z kontroli NIK pozytywnie oceniła realizację celów przyjętych w kierunkach strategicznych, a zastrzeżenia dotyczyły jedynie niektórych obszarów, m.in. terminowości.

Spółka wskazała, że polski rynek pocztowy jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków w Europie, dodatkowo podlega silnej e-substytucji. Poczta Polska skutecznie wdrożyła strategię pomimo braku wystąpienia kluczowej przesłanki, czyli wprowadzenia zmian w systemie wynagrodzeń pracowników polegającego na uzależnieniu wynagrodzenia od wyników pracy. Takie porozumienie, po długich negocjacjach udało się osiągnąć w marcu 2015 roku.

"Zmiany wprowadzane przez Pocztę Polską od 2012 r. w usługach kurierskich spowodowały, że ich sprzedaż w ciągu 3 lat zwiększyła się prawie sześciokrotnie. Konkurując na rynku tradycyjnej korespondencji, Poczta Polska zatrzymała proces odchodzenia klientów do innych firm pocztowych. Finalnie, w 2014 roku Poczta Polska podpisała blisko 34 tys. nowych kontraktów, a wśród klientów są firmy z sektora ubezpieczeniowego, bankowego i telekomunikacyjnego" - czytamy dalej.

Pomimo niekorzystnego rozstrzygnięcia przetargu na obsługę sądów i prokuratur w 2013 r. Poczta Polska skutecznie uzupełniła powstałą w przychodach lukę, dzięki programowi "Wyzwania Wzrostu", który przyniósł łączne efekty przekraczające 300 mln zł, podkreślono także.

Spółka odniosła się również do uwag na temat terminowości i jakości obsługi oraz dostępności usług.

"Z badań prowadzonych przez Pocztę Polską wynika, że średni czas oczekiwania na obsługę w placówkach pocztowych w ostatnich miesiącach oscylował w okolicach 2,5 minut. Według sondażu CBOS z lipca 2015 roku, zdecydowana większość badanych (83%) uznaje czas pobytu w placówce za krótki lub akceptowalny" - napisano w materiale.

Wskazano, że Poczta Polska posiada 1 placówkę w każdej gminie oraz 1 placówkę na 5 885 mieszkańców w gminach miejsko-wiejskich, przy wymogu 6 tys. mieszkańców. Firma utrzymuje także jedną placówkę na każde 75,48 km2 w gminach wiejskich, przy wymaganiach aby 1 placówka była na każde 85 km2.

Poczta Polska wdraża obecnie nowy model placówek pocztowych będących przyjaznymi centrami pocztowo-finansowymi. Obecnie ma ich ponad 350. W badaniu MillwardBrown na pytanie o nową placówkę 9 na 10 pytanych oceniło ją pozytywnie, z czego "bardzo dobrze" - 69%, a "dobrze" - 27%. Ponad połowa (51%) wysoko oceniła jakość obsługi: brak kolejek, szybką, profesjonalną oraz miłą obsługę, podano.

Poczta podkreśla też, że zarobki zarządu spółki nie odbiegają od standardu innych spółek będących własnością Skarbu Państwa. Z dostępnych raportów płacowych wynika, że niemal w każdym z badanych kryteriów płacowych m.in. takich, jak: wielkość przychodów, zatrudnienie, struktura, zakres działania, wynik spółki, wynagrodzenie zarządu plasuje się poniżej mediany zarobków lub oscyluje wokół mediany, wskazano.

NIK podała dziś, że restrukturyzacja Poczty Polskiej, polegająca m.in. na zamykaniu urzędów pocztowych i zmniejszeniu zatrudnienia, nie sprzyjała poprawie dostępu do powszechnych usług pocztowych i ich jakości. Krytycznie oceniono m.in. dostępność placówek w miastach, szybkość obsługi, terminowość dostarczania przesyłek i system wynagrodzeń. Izba zaproponowała także zmianę niektórych uregulowań prawnych dotyczących rynku pocztowego.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)