Poczta Polska uruchomiła projekt "Mobilny Listonosz", w ramach którego wyposaży listonoszy i kurierów w ponad 5 000 tabletów i smartfonów. W placówkach pojawi się natomiast 1 500 padów do potwierdzania odbioru przesyłki, podała firma.
"Ponad 5 tysięcy tabletów i smartfonów umożliwi w przyszłości błyskawiczne nadawanie przesyłek u listonosza lub kuriera. To także przyjmowanie opłat za paczki pobraniowe: dla sklepów internetowych, nadających paczki pobraniowe, nowa funkcjonalność zwiększa szybkość, z jaką pieniądze za tzw. 'pobraniówki' trafią na konto e-sklepu" - czytamy w komunikacie.
Na bazie nowego systemu z tabletami i smartfonami spółka chce rozwijać m. in obsługę usług finansowych, w tym płatności za rachunki, wpłaty na rachunek bankowy, doładowania telefonów komórkowych, sprzedaż usług ubezpieczeniowych czy doręczanie przekazów pocztowych, ekspresów pieniężnych oraz innych usług pieniężno-bankowych.
Przygotowano także rozwiązanie ułatwiające doręczanie pism poleconych, zgodne z wymaganiami dotyczącymi Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru (EPO).
Jest to system oparty na przeszło 3 700 tabletach dla listonoszy i 1 500 padach w placówkach pocztowych. Informacja o doręczeniu przesyłki zostanie wysłana elektronicznie do systemu nadawcy od razu po odebraniu przesyłki przez adresata i złożeniu przez niego podpisu bezpośrednio u listonosza na urządzeniu mobilnym (tablecie). Rozwiązanie to pozwoli skutecznie obsłużyć m.in. polski wymiar sprawiedliwości czy izby komornicze.
Strategia Poczty Polskiej do 2020 r. zakłada zminimalizowanie spadku przychodów z usług listowych, znaczny wzrost przychodów z usług KEP i postępującą elektronizację usług.
"Z roku na rok nadawanych jest coraz mniej listów, w 2014 r. ich liczba spadła o kilkanaście procent. Rewolucji w komunikacji nie da się zatrzymać, dlatego obecna strategia Poczty Polskiej opiera się w dużej mierze na rozwoju usług cyfrowych. Wykorzystując rozwiązania mobilne poprawiamy efektywność i dochodowość procesów, zadowolenie klientów i komfort pracy doręczycieli. Nowoczesne rozwiązania technologiczne są także atutem, który pomoże nam znajdować nowych partnerów biznesowych" - powiedział członek zarządu Poczty Polskiej Janusz Wojtas, cytowany w komunikacie.
Poczta Polska ogłosiła pod koniec marca br. swoją strategię rozwoju. Motorem wzrostu grupy będą usługi paczkowe i kurierskie. Oznacza to dwukrotny wzrost przychodu z paczek i łańcucha usług dla e-commerce: powyżej 1,5 mld zł. Firma chce także jak najlepiej obsługiwać rynek tradycyjnych listów, które wciąż stanowią większość przychodów Poczty.