Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła z wykonawcami umowy na realizację zadań w ciągu autostrady A2, drogi ekspresowej S17 i drogi krajowej nr 61. Polaqua zrealizuje odcinek A2 od węzła Lubelska pod Warszawą do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego za 502 mln zł, Porr Polska Infrastructure zbuduje węzeł Lubelska w ciągu S17 za 190 mln zł, a Skanska wykona wiadukt w ciągu DK61 w Legionowie za 45,7 mln zł, poinformowali przedstawiciele GDDKiA i Ministerstwa Budownictwa i Infrastruktury.
"Dzisiaj następuje podpisanie umów na realizację dwóch odcinków autostrady A2 od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego, umowy na budowę węzła Lubelska na S17 i wiaduktu w Legionowie" - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.
Przypomniał, że zgodnie ze zaktualizowanym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) autostrada A2 będzie budowana do Białej Podlaskiej, a dwa odcinki realizacyjne, na które podpisano dziś umowy (w. Lubelska - Konik, Konik - początek obw. Mińska Maz.) stanowią pierwszy etap prac. Będą miały łącznie 14,8 km długości; oba zrealizuje firma Polaqua za ok. 502 mln zł.
Realizacja będzie obejmować budowę dwujezdniowej autostrady wraz z drogami obsługującymi ruch lokalny, przebudowę istniejących dróg gminnych i powiatowych, budowę MOP I oraz Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA). W podstawowym zakresie robót znajdzie się również przebudowa infrastruktury sąsiadującej z autostradą i budowa nowej. Przekazanie inwestycji do użytkowania zaplanowano na czerwiec 2020 r.
Węzeł Lubelska połączy Południową Obwodnicę Warszawy (w ciągu S2) ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy (S17) i autostradą A2. W ramach inwestycji powstanie 2 km dwupoziomowe połączenie tych dróg. Jego budowa ułatwi m.in. ruch w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2), Białegostoku (DK nr 8 - docelowo S8), Lublina (DK nr 17 - docelowo S17) oraz poprzez istniejącą i realizowaną Południową Obwodnicę Warszawy oraz umożliwi połączenie z zachodnim węzłem Konotopa autostrady A2. Inwestycje zrealizuje PORR Polska Infrastructure. Koszt budowy węzła to 190 mln zł, a przekazanie go do użytkowania zaplanowano na październik 2020 r.
W ramach trzeciego zadania przewidywana jest budowa drogi krajowej nr 61 o długości ok. 1,8 km o przekroju dwujezdniowym, wraz z infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Generalnym wykonawcą jest Skanska, a umowa opiewa na 45,7 mln zł. Oddanie wiaduktu do użytkowania zaplanowano na sierpień 2020 r.
Zadania, na które zostały podpisane umowy, znajdują się w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przyjętym przez Radę Ministrów 12 lipca 2017 r. Zmieniony dokument uwzględnia realizację inwestycji z wykorzystaniem nowego limitu finansowego, zwiększonego ze 107 mld zł do 135 mld zł.