Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Pomorskie chce wprowadzić wspólny bilet na wszystkich przewoźników do 2020 r.

0
Podziel się:
Pomorskie chce wprowadzić wspólny bilet na wszystkich przewoźników do 2020 r.

Województwo Pomorskie uruchomiło program, którego celem jest wprowadzenie do 2020 r. jednego wspólnego biletu dla osób korzystających ze środków komunikacji zbiorowej, podał Urząd Marszałkowski.

"To efekt rozpoczynającego się dzisiaj z inicjatywy władz województwa pomorskiego programu, dzięki któremu powstanie regionalny, ujednolicony system poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolita informacja pasażerska. Wdrożenie programu nastąpi do 30 czerwca 2020 roku, a jego szacowany całkowity koszt wynosi 55 mln zł (bez kwot na wyposażenie autobusów przewoźników prywatnych). Budżet programu został określony na postawie wstępnych wywiadów rynkowych, a więc jego wartość może się zmienić w ostatecznym trybie udzielenia zamówienia publicznego. Założono, iż poziom dofinansowania ze środków zagranicznych wyniesie 85%" - czytamy w komunikacie.

Naczelnym celem uruchamianego programu jest wdrożenie na obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu i przewoźników - systemu poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolitej informacji pasażerskiej. W konsekwencji zintegrowania poszczególnych podsystemów transportu, zarządzanych przez organizatorów wszystkich szczebli (województwo, powiaty i gminy), oczekiwane jest zwiększenie korzystania z udziału publicznego transportu zbiorowego w ogólnej liczbie podróży mieszkańców.

Zakłada się, iż wprowadzenie systemu jednolitych, prostych płatności za przejazdy jednorazowe oraz bilety okresowe w znakomity sposób podniesie standard korzystania ze środków transportu publicznego i zwiększy ich wykorzystanie. Istniejący system transportu zbiorowego w pomorskim, choć coraz nowocześniejszy i rozbudowany, wciąż nie spełnia oczekiwań podróżnych. Pasażerowie nie mają zapewnionej możliwości dokonywania racjonalnego dla siebie wyboru trasy przejazdu i środka transportu, choć na obszarze województwa pomorskiego funkcjonuje ponad 2 500 linii transportu zbiorowego (różnych organizatorów) oraz ok. 90 wojewódzkich relacji kolejowych, podano również.

W świetle powyższej oceny sytuacji, postawiono następujące cele szczegółowe programu:

- uproszczenie procedur zakupu biletów jednorazowych, okresowych, łączonych w komunikacji pasażerskiej;

- niskokosztowe zwiększenie sieci i kanałów dystrybucji wszystkich rodzajów biletów;

- wprowadzenie pełnej możliwości precyzyjnego rozliczania przychodów z opłat pomiędzy poszczególnych organizatorów, operatorów i przewoźników;

- umożliwienie pozyskiwania danych dotyczących przewozów przydatnych dla organizatorów, m.in. na temat potoków pasażerskich, położenia pojazdów w danej chwili itd.;

- wprowadzenie zintegrowanej informacji pasażerskiej, dostępnej na całym obszarze objętym integracją.

Do dyspozycji pasażera będą różne formy dokonywania płatności (takie same u wszystkich organizatorów i przewoźników):

- za pomocą urządzenia mobilnego (smartfon);

- gotówką - w dedykowanych automatach na peronach i węzłach integracyjnych - wydruk biletu z kodem kreskowym lub QR;

- kartą płatniczą (bankową kartą zbliżeniową);

- kartą dedykowaną (zbliżeniową).

Pasażer będzie miał możliwość optymalizowania opłat za przejazd (dobór najdogodniejszej taryfy w celu zmniejszenia opłaty ponoszonej przez pasażera), podkreślono.

Dodatkowo planuje się inne, towarzyszące udogodnienia dla pasażerów:

- informacja pasażerska zintegrowana dla woj. pomorskiego - pasażer komunikacji publicznej w będzie miał dostęp do regionalnej informacji pasażerskiej wszystkich organizatorów transportu publicznego i przewoźników w regionie wraz z możliwością planowania oraz optymalizacji taryfowej podróży,

- planer podróży, w tym dla osób niepełnosprawnych,

- oferowanie produktów turystycznych komercyjnych (np. łączone opłaty za przejazd i usługi turystyczne), podsumowano w komunikacie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)