"Ogółem konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była na poziomie wyższym o 12% od konsumpcji po 3 kwartałach 2016, przy czym o 6 punktów procentowych (z 30% do 36%) wzrósł udział oficjalnego importu paliw w zaspokojeniu popytu krajowego" - czytamy w komunikacie.
Po 9 miesiącach 2017 roku na rynku uplasowano prawie 2,6 mln m3 paliw więcej, niż w tym samym okresie 2016. Utrzymuje się wysoki trend wzrostowy dla zainteresowania zakupami benzyn silnikowych, duży wzrost oficjalnego popytu na olej napędowy, paliwo lotnicze JET, lekki olej opałowy oraz gaz płynny LPG, podano także.
"Mniejsze zainteresowanie, niż przed rokiem, jest ciężkim olejem opałowym. Przed rokiem wprowadzenie 'Pakietu paliwowego' w znacznym stopniu ograniczyło nielegalny rynek paliw w sierpniu i we wrześniu - zarówno jeśli chodzi o wyłudzenia podatku VAT, jak też przestępstwa związane z unikaniem akcyzy. Interesujące były wyniki sprzedaży w tych dwóch miesiącach w roku 2017. Popyt nadal rósł, jednak wzrosty były już jednocyfrowe. Można je uznać za naturalny wzrost rynku po wyeliminowaniu oddziaływania szarej strefy" - czytamy dalej.
Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz autogazu) wykazał wynik lepszy o 12% od notowanego dla 9 miesięcy 2016, przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw ciekłych wzrósł z 31% z 37%. Wolumen wzrostu tego rynku to 2,4 mln m3 przy całkowitym zużyciu paliw przez pojazdy silnikowe na poziomie 22 mln m3, z czego z importu pochodziło około 8 mln m3, podsumowano.