Balice, 23.05.2016 (ISBnews) - Zgromadzenie wspólników Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice podjęło decyzję o przyjęciu planu inwestycyjnego do 2023 r., którego głównym elementem jest budowa nowej drogi startowej, poinformowali minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i p.o. prezesa portu lotniczego Radosław Włoszek. W wariancie optymistycznym nowy pas mógłby działać w 2021 r. Szacowana wartość inwestycji w sam pas to ok. 250 mln zł.
Żaden z dwóch analizowanych wariantów budowy nie zakłada całkowitego zamknięcia portu lotniczego, dzięki czemu ruch lotniczy będzie utrzymany przez okres budowy.
"To decyzja ważna także z punktu widzenia Małopolski i rozwoju portów lotniczych w Polsce. Rozbudowa Balic tworzy nową erę w komunikacji lotniczej Małopolski, a port lotniczy wybija się na mocną pozycję drugiego operatora w Polsce. Dziękuję tym, którzy podjęli dziś tę odważną decyzję" - powiedział Adamczyk podczas konferencji prasowej.
"Jeżeli by się udało [równolegle z tą inwestycją] zrealizować Północną Obwodnicę Krakowa i Beskidzką Drogę Integracyjną, mamy dobrze skomunikowany region i szanse na szybki rozwój" - dodał Adamczyk.
Włoszek poinformował także, że w przypadku wypracowania kompromisu w konsultacjach zewnętrznych i powodzenia całego procesu inwestycyjnego nowa droga startowa może zostać uruchomiona w 2021 r.
Jeszcze przed wakacjami planowane są pierwsze spotkania informacyjne dla mieszkańców. Po wakacjach będą już znane pierwsze wyniki analiz środowiskowych i rozpoczną się konsultacje społeczne, które potrwają co najmniej do wiosny 2017 r.
Określenie paramentów długości nowej drogi startowej wiązało się przede wszystkim z faktem, że Kraków Airport jest docelowym portem lotniczym (a nie portem przesiadkowym), a jego strategia rozwoju uwzględnia rozwój połączeń transatlantyckich. W związku z tym długość drogi startowej została określona dla potrzeb m.in. samolotu Boeing 787 (Dreamliner). Do analiz środowiskowych zostały przedstawione dwa warianty nowej drogi startowej: wariant północny proponowany przez Kraków Airport oraz wariant centralny - alternatywny.
"Wariant północny, rekomendowany przez spółkę, jest nieznaczną modyfikacją położenia obecnej drogi startowej i zakłada on niecałe cztery stopnie odchylenia względem obecnego przebiegu drogi startowej" - wyjaśnił Włoszek.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W sezonie letnim 2016 krakowskie lotnisko oferuje 70 połączeń regularnych do 62 portów w 18 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w 3 największych sojuszach lotniczych na świecie. Do końca roku planowane jest obsłużenie ok. 4,7 mln pasażerów.