Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PRCH: W Polsce jest 486 centrów handlowych o łącznej powierzchni 11 mln m2

0
Podziel się:
PRCH: W Polsce jest 486 centrów handlowych o łącznej powierzchni 11 mln m2

Warszawa, 28.09.2016 (ISBnews) - W Polsce jest 486 centrów handlowych o łącznej powierzchni niemal 11 mln m2, w ramach tych zasobów wliczane są trzy formaty handlowe - tradycyjne centra handlowe (90%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (2%), wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) Retail Research Forum.

"Centra wyprzedażowe w przeciągu ostatnich dwóch lat powiększyły swoją powierzchnię o 20% i przewidujemy dalszą kontynuację ich rozwoju. Drugim istotnym trendem na rynku centrów handlowych będzie remodeling, rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów" - poinformował dyrektor generalny Radosław Knap podczas prezentacji raportu PRCH Retail Research Forum.

Pod tym względem wielkości najbardziej zróżnicowane są centra handlowe i parki handlowe, w tym projekty o powierzchni 5-20 tys. m2 oraz przekraczające 80 tys. m2. Centra wyprzedażowe w 70% nie przekraczają 20 tys. m2 oraz w 30% 40 tys. m2, wynika z raportu.

W miastach poniżej 100 tys. mieszkańców 80% obiektów stanowią projekty małe, o powierzchni poniżej 20 tys. m2. W miastach średniej wielkości z liczbą 100-400 tys. mieszkańców 60% stanowią projekty pomiędzy 10 a 30 tys. m2. Dla miast powyżej 400 tys. mieszkańców raport nie podaje danych.

16% nowych projektów powstaje w miastach najmniejszych, 3% w średnich, pozostałe - w tych największych, wynika także z raportu.

Ponad 6 mln m2 powierzchni handlowej w Polsce zlokalizowanych jest w największych aglomeracjach, co stanowi ponad połowę rynku. W przeciągu pięciu lat udział ten zmniejszył się o 5 pkt proc., głównie na rzecz miast najmniejszych - poniżej 100 tys. mieszkańców. Udział miast średniej wielkości utrzymuje się na porównywalnym poziomie. W najbliższych latach, po ukończeniu budowanych obiektów handlowych w największych aglomeracjach powinien ulec zmianie, wynika z raportu.

W I poł. br. oddano 80 tys. nowej powierzchni handlowej, podczas gdy w I poł. 2015 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej powiększyły się o prawie 200 tys. m2. Do końca czerwca 2016 r. oddano do użytku trzy nowe projekty (Galeria Głogovia, Awangarda w Bartoszycach, Karuzela Września).

Obecnie w budowie jest 720 tys. m2, z czego 9% (65 tys. m2) stanowią rozbudowy istniejących obiektów. Wskaźnik pustostanów w pierwszych sześciu miesiącach br. wzrósł o 20 punków bazowych.

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)