"W tym roku na wszystkie wydatki związanie z organizacją Świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio 719 zł - tak zadeklarowali respondenci Barometru Providenta. Budżet w niemal identycznej wysokości wskazywały też osoby biorące udział w dwóch poprzednich edycjach badania (721 zł w 2017 roku i 722 zł w 2016 roku)" - czytamy w komunikacie.
Najwięcej na święta - średnio 812 zł - chcą w tym roku przeznaczyć osoby w wieku 40-59 lat. Najniższy budżet zadeklarowali seniorzy - średnio 554 zł, a osoby w wieku 15-24 lata - 622 zł. W podziale na płeć z kolei, to mężczyźni deklarują nieco większe sumy - średnio przeznaczą na ten cel o 20 zł więcej od kobiet, podano również.
"Ciekawa różnica w wydatkach świątecznych ujawnia się w grupie osób zamożnych. Osoby dobrze zarabiające i oszczędzające nie zamierzają szaleć z wydatkami na święta, łączna kwota ich wydatków średnio zamknie się w 1 000 zł. Natomiast ci, którzy, którzy nie odkładają na czarną godzinę, planują budżet znacznie przekraczający tę kwotę. Wśród nich są osoby młode, pracujące, bezdzietne lub z gospodarstw jedno- czy dwuosobowych. Na drugim biegunie pozostaje 10-proc. odsetek osób, które deklarują, że na co dzień żyją bardzo skromnie. W tych gospodarstwach łączny koszt zakupów świątecznych nie przekroczy 400 zł" - powiedziała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska, cytowana w materiale.
Porównując tegoroczne dane z 2017 rokiem, można zauważyć jednak, że odsetek osób, które nie mogły sobie pozwolić nawet na podstawowe tradycyjne wydatki związane ze świętami, spadł o 5 pkt proc. - obecnie jest to grupa 10% respondentów. Głównie są to osoby do 24. roku życia i w wieku okołoemerytalnym, czyli powyżej 60. roku życia, osoby mieszkające samotnie lub w gospodarstwach wieloosobowych (pow. 5 osób w rodzinie) czy pozostające bez pracy, wskazano również.
Z badania Barometr Providenta wynika też, że Polacy racjonalnie podchodzą do świątecznych zakupów i nie planują wydatków ponad stan. 70% badanych zamierza sfinansować Boże Narodzenie ze swoich bieżących dochodów. Nieco częściej niż w ubiegłym roku (40% - 2017, 47% - 2018) respondenci wskazywali także, że naruszą swoje oszczędności, by sfinansować zakupy świąteczne. Niewielki odsetek Polaków chce wspomóc się pożyczką - 4% planuje w tym celu zwrócić się do rodziny, a 3% do banku lub innej instytucji finansowej.
"Świąteczne zakupy mogą być wyzwaniem dla domowego budżetu, dlatego warto zaplanować je odpowiednio wcześniej. Niektóre wydatki, jak choćby koszty prezentów, możemy rozłożyć w czasie, żeby nie zostawiać ich na gorący grudniowy okres. Ważne, aby podczas zakupów decydować się tylko na wydatki, na które nas stać, i nie przekraczać naszych finansowych możliwości" - podkreśliła kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska Karolina Łuczak.
Co piąty uczestnik badania chciałby w tym roku znaleźć pod choinką odzież. Taki sam odsetek pytanych liczy, że w świątecznych pudełkach znajdzie kosmetyki lub perfumy. Kobiety i mężczyźni mają jednak odmienne oczekiwania odnośnie prezentów. 27% kobiet chciałoby dostać kosmetyki, a co czwarty mężczyzna liczy na elektronikę. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się natomiast prezenty związane z kulturą. Książkę za wymarzony upominek uznaje zaledwie 6% respondentów, a płytę z muzyką - 4%, podsumowano.
"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 19-21 października 2018 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+