Polacy wydają na swoje przyjemności przeciętnie 168 zł miesięcznie, wynika z badania "Finanse Polaków" przeprowadzonego przez PBS na zlecenie Providenta.
"Wartość wydatków związanych ze spędzaniem wolnego czasu jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych grupach. Wyraźnie wpływa na nią wysokość dochodów - osoby zamożniejsze przeznaczają na swoje przyjemności zdecydowanie większą część swoich dochodów (ok. 20%) niż osoby uboższe (ok. 10%). Wyjątkiem są młodzi ludzie, którzy mimo skromnych budżetów na przyjemności przeznaczają ponad jedną piątą swoich dochodów" - czytamy w komunikacie.
Kobiety na przyjemności wydają średnio 155 zł miesięcznie, o ok. 30 zł mniej niż mężczyźni, osoby starsze, wśród których dominują emeryci - o ponad 60 zł mniej niż wynosi średnia dla wszystkich grup, czyli niewiele ponad 100 zł, zaś osoby z wykształceniem podstawowym, które zazwyczaj nie mogą liczyć na wysokie zarobki, na rozrywkę i przyjemności przeznaczają niespełna 100 zł miesięcznie - blisko trzykrotnie mniej niż osoby z wyższym wykształceniem, podano również.
"Środki przeznaczane na przyjemności i rozrywkę są najczęściej proporcjonalne do budżetów, jakimi dysponują poszczególne osoby. Uwagę zwraca fakt, że nawet osoby w słabszej sytuacji finansowej starają się wygospodarować pieniądze na swoje przyjemności. Nasze badania pokazują, że wydatki na przyjemności są dla sporej części Polaków nawet ważniejsze niż gromadzenie oszczędności. Ponad jedna trzecia Polaków nie jest w stanie przeznaczać regularnie żadnych środków na oszczędności, podczas gdy z wydatków na przyjemności rezygnuje tylko 13%" - powiedziała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska, cytowana w materiale.
Prymat wydawania nad oszczędzaniem widoczny jest także w strukturze wydatków Polaków. Statystyczny Polak na podstawowe koszty życia przeznacza ponad 60% swoich dochodów, na przyjemności i rozrywki dla siebie i rodziny - 14%, na inne wydatki - 15%, zaś na oszczędności - tylko 10%, podano także.
"Na przestrzeni ostatnich 20 lat sytuacja finansowa Polaków wyraźnie się poprawiła. To spowodowało, że coraz więcej z nas korzysta z różnego rodzaju rozrywek. Jak wynika z badań CBOS, już dwie trzecie Polaków odwiedza od czasu do czasu restauracje wraz z rodziną, niemal połowa chodzi do kina, 55% pozwala sobie czasem na kupno czegoś atrakcyjnego, nieplanowanego, zaś ponad 70% urządza przyjęcia w domu dla znajomych. Dwie dekady temu w każdej z tych kategorii wskazań było zdecydowanie mniej - w 1997 roku do restauracji chodziło 27% Polaków, niemal tyle samo odwiedzało kino, na kupno czegoś atrakcyjnego, nieplanowanego pozwalało sobie 34% z nas, zaś przyjęcia dla znajomych urządzało 62%" - czytamy dalej.
Badanie "Finanse Polaków" powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12-14 maja 2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
Provident Polska jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także - w ramach notowań równoległych - na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład IPF. Firma oferuje pożyczki 2,6 mln klientów w ośmiu krajach europejskich.