Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie kontroli nad PKP Energetyka przez zagraniczny fundusz CVC Capital Partners. Transakcja wzbudza wielkie emocje wśród polityków i ekspertów.
Według KE, nie ma podstaw sądzić, by transakcja naruszała przepisy dotyczące konkurencji. "CVC Capital Partners za pośrednictwem funduszy CVC posiada udziały w wielu firmach z różnych branż, w tym chemikaliów, użyteczności publicznej, produkcji, handlu detalicznego i dystrybucji, przede wszystkim w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Komisja uznała, że proponowana transakcja nie powoduje obaw o konkurencję, ponieważ firmy nie działają na tych samych rynkach. W rzeczywistości, żadna z firm posiadanych przez CVC nie konkuruje z PKP i nie jest aktywna na rynkach pokrewnych" - podała Komisja.
Transakcja została zbadana na podstawie uproszczonej procedury kontroli połączeń.
W lipcu Polskie Koleje Państwowe i fundusz CVC Capital Partners podpisały umowę sprzedaży akcji PKP Energetyka. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1 965 mln zł co, po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1 410 mln zł. Firma podała wówczas, że transakcja ostatecznie zostanie sfinalizowana po uzyskaniu akceptacji MIiR oraz europejskiego urzędu antymonopolowego.
Plany sprzedaży spółki wywołały burzę
- To jest po prostu działanie wbrew prawu - oceniał trzy tygodnie temu poseł PiS Krzysztof Tchórzewski. Jego partia sprzeciwia się nie tyle sprzedaży spółki temu konkretnemu funduszowi, ile uważa, że w ogóle nie ma potrzeby jej prywatyzowania. Jak zwraca uwagę poseł, sieci trakcyjne i podstacje elektryczne są integralną częścią linii kolejowych i jako takie nie powinny podlegać prywatyzacji. PiS złożyło w tej sprawie nawet zawiadomienie do prokuratury. Sprzedaży spółki sprzeciwia się też SLD.
Zdaniem ekspertów, PKP powinny się pozbyć Intercity, a nie Energetyki. - W pierwszej kolejności, w Polsce, powinniśmy prywatyzować pasażerskie spółki kolejowe, jako te, z którymi mamy największe problemy i które stale przynoszą straty. Dotyczy to także PKP Intercity - mówi money.pl Małgorzata Kuczewska-Łaska, menadżer od lat związana z polskim rynkiem kolejowym. Jej zdaniem państwowemu PKP Intercity będzie coraz trudniej konkurować z zagranicznymi i prywatnymi przewoźnikami. - Tymczasem PKP sprzedaje bardzo dobrą spółkę i pozyskane pieniądze przeznacza na inwestycje w PKP Intercity, spółkę, która w historii swojego istnienia częściej przynosiła straty niż zyski i w swojej działalności jest praktycznie całkowicie uzależniona od dofinansowania ze strony budżetu państwa - podkreśla.
PKP broni decyzji
Piotr Ciżkowicz z zarządu PKP SA przyznaje, że zarząd robił bardzo dokładne analizy, zanim wziął się za prywatyzację spółki. - Zarzuca się nam, że sprzedaż PKP Energetyka doprowadzi do utraty kontroli państwowej nad strategiczną infrastrukturą. Jednak dostarczanie prądu na kolei nie różni się niczym od dostarczania prądu w innych sektorach gospodarki. Zasady przesyłu są takie same, jak w przypadku dostaw prądu do szpitali, szkół czy przedsiębiorstw. Warto także podkreślić, że rynek energetyki jest regulowany przez URE i tym regulacjom podlegają wszyscy - niezależnie od tego czy dana firma znajduje się w rękach prywatnych czy państwowych. Bardzo dokładnie analizowaliśmy te kwestie, przygotowując się do prywatyzacji PKP Energetyka. Zawsze, podejmując decyzję o sprzedaży, wcześniej dokładnie analizujemy otoczenie rynkowe - przekonuje. Czytaj więcej na ten temat...
CVC jest globalną firmą private equity oraz firmą doradztwa inwestycyjnego, założoną w 1981 roku. Posiada sieć 22 biur na terenie Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych. CVC zarządza środkami inwestorów z Ameryki Północnej (55 proc.), Europy (28 proc.), Azji i Bliskiego Wschodu, którzy powierzają swój kapitał CVC na przeszło 10-letnie okresy. Bieżąca wartość aktywów firmy przekracza kwotę 52 mld USD.
Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku. Jest jednym z największych sprzedawców energii elektrycznej, w tym energii elektrycznej trakcyjnej (przeznaczonej dla przewoźników kolejowych).