Przewozy PKP Cargo spadły o 3,5% r/r według masy do 7,3 mln ton i o 3,5% według pracy przewozowej do 2 mld tonokilometrów w lutym br., podała spółka, powołując się na dane GUS.
Przewozy narastająco po dwóch miesiącach wyniosły wg masy 14,3 mln ton (-4,4% r/r), a wg pracy przewozowej 3,7 mld tkm (-3,7% r/r).
W lutym udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy był o 4,8 pkt proc. niższy niż przed rokiem i wyniósł 44,4%, a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się o 3,7 pkt proc. do 53,1%. Narastająco po dwóch miesiącach udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy i pracy przewozowej był o 2,8 pkt proc. niższy niż przed rokiem.
"Za mniejsze przewozy w lutym w ujęciu rocznym odpowiada m.in. słabsza dynamika na rynkach kamienia i rud żelaza. Na rynek przewozów kamienia wpływają przesunięcia w realizacji inwestycji infrastrukturalnych oraz mniejsza skala prowadzonych prac w porównaniu do ubiegłego roku, a niższe przewozy rud to pochodna spadku produkcji stali. Porównując do stycznia 2016 roku, w lutym wzrosły przewozy m.in. kamienia, drewna, rud, cementu oraz ropy i przetworów naftowych. Mniejsze niż przed miesiącem były natomiast przewozy węgla kamiennego" - czytamy w komunikacie.
W porównaniu do wyników sprzed roku, w lutym w PKP Cargo wyraźnie wzrosły m.in. przewozy intermodalne (+13% r/r), ropy naftowej i przetworów naftowych (+35% r/r) oraz metali (+7% r/r). Wzrost segmentu intermodalnego to efekt m.in. dynamicznego wzrostu przewozów kontenerów z Chin do Europy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, wzrostu przewozów do Włoch, a także pozyskania nowych klientów. Za większymi przewozami paliw płynnych kryją się zlecenia dla pozyskanych w ostatnim czasie klientów z branży petrochemicznej, a wzrost przewozów metali to pochodna częstszych transportów do portów morskich, spowodowanych wzrostem zamówień na wyroby stalowe, podano również.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.