Przewozy PKP Cargo spadły r/r o 3,9% według masy, ale wzrosły o 1,4% według pracy przewozowej w październiku br., podała spółka, powołując się na dane GUS.
W październiku Grupa PKP Cargo przewiozła w Polsce 10,36 mln ton towarów, o 3,9% mniej niż rok wcześniej. Narastająco po dziesięciu miesiącach wynik ten wynosi 89,23 mln ton (-2,7% r/r). Wykonana praca przewozowa w październiku wyniosła 2,73 mld tkm (+1,4% r/r), a narastająco po dziesięciu miesiącach 23,47 mld tkm (-1,5% r/r).
"Narastająco po dziesięciu miesiącach udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy wyniósł 48% (-0,4 pkt. proc. r/r), a licząc pracą przewozową 56% (-1 pkt. proc. r/r). W samym październiku udział Grupy PKP Cargo wyniósł 48,9% pod względem masy (-0,9 pkt. proc. r/r) i 57% pod względem pracy (-0,9 pkt proc. r/r)" - czytamy w komunikacie.
Po dziesięciu miesiącach w Polsce przewieziono koleją 185,72 mln ton towarów, o 3,7 mln ton mniej (-1,9%), niż w analogicznym okresie 2014 roku.
"W porównaniu do poprzedniego roku, za mniejsze przewozy w październiku odpowiadają m.in. utrzymujące się spadki na rynkach kamienia (-440 tys. ton r/r) i koksu (-118 tys. ton r/r). Niższe przewozy kruszyw to efekt opóźnień w realizacji inwestycji infrastrukturalnych, a słabsza dynamika na rynku koksu jest pochodną mniejszych przewozów w eksporcie" - wyjaśniono.
Do wzrostu udziału rynkowego grupy w porównaniu do września 2015 roku przyczyniły się m.in. większe przewozy węgla kamiennego (+279 tys. ton), metali (+96 tys. ton) i drewna (+61 tys. ton). Te pierwsze to efekt zwiększonego zapotrzebowania producentów energii energetycznej, odbudowujących swoje zapasy. Wyższe przewozy metali wynikają z rosnącego zapotrzebowania klientów przy jednoczesnym zwiększeniu przewozów z Ukrainy. Za wzrost w segmencie drewna odpowiadają m.in. liczniejsze przewozy importowe z Białorusi, podano również.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.