PKP Cargo przewiozło 7,62 mln ton towarów w styczniu br., tj. o 7,8% więcej r/r, a wykonana praca przewozowa wzrosła o 11,3% do 1,96 mld tonokilometrów, podała spółka, powołując się na dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Udział rynkowy Grupy w styczniu br. w porównaniu do stycznia 2016 roku w ujęciu masy towarowej wzrósł z 45% do 45,1%, a w ujęciu pracy przewozowej z 51,21% do 53,64%.
"Grupa PKP Cargo w styczniu 2017 roku uzyskała 53,64% udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 45,07% pod względem masy towarowej. Na rosnącym o 6,3% rynku, zwiększenie pracy przewozowej Grupy o 11,3% r/r spowodowało wzrost udziału rynkowego Grupy o 2,43 pkt. proc. W tym samym okresie przewozy konkurencji mierzone pracą przewozową wzrosły jedynie o 1%" - czytamy w komunikacie.
W porównaniu do wyników ze stycznia 2016 roku, w styczniu bieżącego roku PKP Cargo zwiększyło przewozy m.in. kamienia, kontenerów, pozostałych ładunków, innych artykułów chemicznych, ropy i węgla kamiennego. Większe przewozy kamienia to efekt przewozów m.in. na budowę kilku obwodnic w kraju oraz przewozów kamienia wapiennego w eksporcie na Wschód. Za wzrost przewozów kontenerów odpowiadają m.in. większe przewozy do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (rozwój przewozów z/do Chin), a także zwiększone transporty zbóż w kontenerach oraz samochodów. Na większe przewozy pozostałych ładunków wpłynęła realizacja przewozów dla wojsk NATO, a ponadto pozyskanych przewozów samochodów z Niemiec oraz do Włoch i Francji, podano także.
PKP Cargo podało też, że zwiększone przewozy innych artykułów chemicznych to efekt większych przewozów gazów w imporcie ze Wschodu w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem odbiorców oraz korzystnymi cenami zakupu gazu. Na wzrost przewozów w grupie ropa miały z kolei wpływ zwiększone przewozy paliw w imporcie drogą morską z jednego z polskich portów do terminali/baz w kilku miejscach w kraju oraz pozyskanie kontraktu na przewozy do jednego z terminali paliw w Polsce.
Za większe przewozy węgla kamiennego odpowiada przejęcie od konkurencyjnego przewoźnika przewozów dla jednego z większych klientów w kraju oraz w eksporcie do sąsiedniego państwa, rozpoczęcie w grudniu ub. roku realizacji przewozów w eksporcie na południe na całej drodze przewozu, intensyfikacja przewozów do jednej z większych elektrowni w kraju ze względu na planowane zamknięcie ważnej linii kolejowej oraz wysoką produkcję energii elektrycznej, czytamy dalej.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,1% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2016 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.