Przewozy Regionalne (PR) zawarły 5-letnią umowę na świadczenie usług przewozowych w województwie warmińsko-mazurskim o wartości 269,4 mln zł brutto, poinformowali przedstawiciele spółki i samorządu. Przewozy regionalne liczą, że podpiszą umowy z pozostałymi 12 województwami, które w czerwcu zaakceptowały plan restrukturyzacji spółki, do marca przyszłego roku. Na początku listopada spółka zakończy również spłatę zadłużenia.
"To pierwsza zawierana przez nas umowa wieloletnia. Mam nadzieję, że uda się spełnić wymagania organizatora i oczekiwania pasażerów. Wierzymy, że umowa otwiera proces zawierania kolejnych" - powiedział prezes Tomasz Pasikowski dziennikarzom.
Podkreślił, że zawarcie umowy pozwala na rozpoczęcie planowania inwestycji w modernizację taboru spółki.
"Do marca 2016 r. powinniśmy mieć wszystkie umowy z województwami. Równolegle rozmawiamy z bankami na temat potrzeb inwestycyjnych spółki. Prowadzimy działania wielotorowo i jednocześnie przygotowujemy przetargi na tabor - będą ogłaszane najpóźniej w połowie przyszłego roku" - dodał Pasikowski.
"Spółka mając kontrakt 5-letni 'wie, na czym stoi' i może zając się realizacją przewozów. Myślę, że to korzyść obopólna - dla województwa i spółki i sukces dla obu stron" - powiedział dziennikarzom marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin.
Umowa zakłada wykonanie ok. 3 mln pociągokilometrów w 2016 r. (porównywalnie r/r) i dofinansowanie w wysokości 15,55 zł na pociągokilometr. W ramach umowy przewidziane jest także wykonywanie przewozów do lotniska w Szymanach, które ruszą na początku przyszłego roku.
Pasikowski powiedział także dziennikarzom, że Przewozy Regionalne są bliskie zakończenia spłaty historycznego długu spółki - ostatni, kilkumilionowy jego fragment będzie spłacony 3 listopada.
Spółka deklarowała wcześniej, że rozpocznie spłatę zadłużenia bezpośrednio po dokapitalizowaniu przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), tj. od początku października br.
Pod koniec września ARP i Przewozy Regionalne podpisały umowę dokapitalizowania. Oznacza to, że ARP objęła 1 540 607 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym PR, pokrywając je gotówką w kwocie 770,3 mln zł.
Przewozy Regionalne podały kilka dni temu, że planują przeznaczyć łączne ponad 660 mln zł na nowy lub całkowicie zmodernizowany tabor do 2018 r.
Przewozy Regionalne są największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby prowadzą 1600 pociągów, z których korzysta dziennie 220 tys. osób.