Przewozy Regionalne (PR) ogłosiły przetarg na dostawę 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 3 autobusów szynowych. Łączna kwota zamówienia wynosi ok. 140 mln zł, podała spółka.
"Ogłoszony dziś przetarg na 10 pojazdów to dopiero początek. Dzięki przeprowadzanemu przez zarząd spółki procesowi restrukturyzacji w ciągu kilku najbliższych lat nasi pasażerowie będą podróżować pociągami nowymi lub całkowicie zmodernizowanymi. Tak ambitne plany są możliwe również dzięki zaangażowaniu większościowego właściciela - Agencji Rozwoju Przemysłu (należącej do Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju), która nieustannie wspiera nasze działania" - powiedział prezes przewoźnika Krzysztof Mamiński, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z zapisami przetargu pojazdy trafią do PR pod koniec 2017 r., podano również.
"Krajowe firmy mogą nie tylko wystartować w organizowanych przez nas przetargach, ale również pełnić rolę podwykonawców dla firm, które będą realizować zamówienia. Szacujemy, przy finalizacji naszych przetargów pracować będzie kilkanaście tysięcy pracowników" - dodał Mamiński.
Zgodnie z ogłoszeniem o zamówieniu, EZT mają być czteroczłonowe (3 szt.) i dwuczłonowe (4 szt.). Procedura ma charakter otwarty. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą cena (90%) i udzielenie zamawiającemu autoryzacji producenta pojazdów (10%).
Autobusy szynowe będą natomiast trzyczłonowymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Warunki przetargu są podobne, jak w przypadku EZT.
W ostatnich dniach PR ogłosiły także przetarg na 4 dwuczłonowe, używane (jednak nie starsze niż z 2010 r.) EZT.
Pod koniec września Przewozy Regionalne podały, że zawarły umowę na 629 mln zł kredytu z konsorcjum banków BGK, PKO BP i BZ WBK. Pozyskane środki przewoźnik ma wykorzystać na modernizację i zakup taboru.
Przewozy Regionalne powstały w 2001 r. Są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża blisko 1 600 pociągów spółki. Każdego dnia z usług Przewozów Regionalnych korzysta średnio 220 tys. osób. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi około 30%.