"Można powiedzieć, że spółki kolejowe wstają kolan, stoją twardo na nogach i podejmują kroki rozwojowe. [...] Nie mówimy ostatniego słowa, to jest pierwszy z wielu kroków" - powiedział prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Marcin Chludziński podczas uroczystości przekazania pojazdów. ARP jest właścicielem H. Cegielski-FPS.
Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski podkreślił, że modernizacja taboru to odpowiedź na oczekiwania pasażerów.
"Nasze działania koncentrują się wokół pasażerów i wokół ich oczekiwań się zmieniamy" - powiedział Zgorzelski.
"Najwięcej pasażerów w Polsce podróżuje codzienne po parę stacji kolejami regionalnymi. Dlatego cieszy, kiedy rozwój kolei zaczyna iść właśnie w takim kierunku" - podkreśl wicepremier Mateusz Morawiecki, również obecny na uroczystości.
Zapytany o kolejne modernizacje, odpowiedział jednak, że możliwe są one dopiero w perspektywie kilku lat.
"Na pewno trzeba będzie poczekać kilka lat, bo przejęliśmy spółkę w złym stanie - Polregio było bankrutem. Stopniowo wychodzi z ogromnych kłopotów" - powiedział.
Umowa pomiędzy Przewozami Regionalnymi a konsorcjum PTS i H. Cegielski-FPS została podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich zakłada 5-letnią dzierżawę 6 zmodernizowanych przez Cegielskiego elektrycznych zespołów trakcyjnych. W ramach drugiego założono 5-letnią dzierżawę 8 składów z opcją dzierżawy dodatkowych 6 oraz opcją zakupu 8 sztuk dzierżawionych pojazdów.
Zmodernizowane pociągi posiadają m.in. zintegrowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz monitoring przestrzeni. Każdy z pojazdów wyposażony jest w pomosty, po których może wjechać wózek inwalidzki.
Pojazdy po modernizacji są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Feniksy 57 trafią do obsług tras w woj. wielkopolskim, co pozwoli na obsługę połączeń w tym województwie od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem.