Przewozy Regionalne zawarły umowę na 629 mln zł kredytu z konsorcjum banków BGK, PKO BP i BZ WBK. Pozyskane środki przewoźnik wykorzysta na modernizację 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), zakup dalszych 10 oraz 3 autobusów szynowych, poinformowali przedstawiciele spółki, banków i Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Przetargi na tabor zostaną ogłoszone w najbliższych dniach.
"Konsorcjum banków uwierzyło, że nasz program naprawczy przynosi efekty i udzieliło nam finansowania. Za 629 mln zł zmodernizujemy 36 EZT, kupimy 10 nowych i 3 nowe autobusy szynowe. To największy program modernizacji taboru w 15 letniej historii spółki" - powiedział prezes PR Krzysztof Mamiński podczas konferencji prasowej.
Obecny na podpisaniu umów o finansowanie wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński wskazał, że to nie tylko program modernizacji taboru, ale też inwestycja w polski przemysł kolejowy, który ma szansę pozyskać zamówienia z programu.
"Po 8 miesiącach ciężkiej pracy jesteśmy w tym miejscu, a spółka odzyskuje zaufanie rynku finansowego i stabilność działania. Po I półroczu firma miała dodatni wynik na wszystkich rodzajach działalności. To bardzo dobry prognostyk, jak chodzi o jej rozwój" - skomentował z kolei prezes ARP Marcin Chludziński.
Według niego, ważny jest rodzaj restrukturyzacji, jaki przechodzą PR. Jak powiedział, "nie chcemy dawać niekończącej się kroplówki, a suplementy i witaminy, które stawiają spółkę na nogi".
Mamiński poinformował także, że spółka jest gotowa do ogłoszenia przetargów na modernizacje i zakupy w ciągu 10 dni.
"Do końca 2017 r. powinien być cały ten tabor zmodernizowany i kupiony" - podkreślił. Dodał, że liczy na realizację zamówień przez polskie firmy - Pesę, Newag i FPS. Według jego słów, po realizacji obecnego programu modernizacji "50-kilka procent" użytkowanego przez PR taboru będzie nowa lub zmodernizowana, a w kolejnych kliku latach udział ten zwiększy się do 100%.
"Chciałbym, żeby w programie 2019-2021 było nowych i zmodernizowanych kolejnych 200 pojazdów i wtedy to będzie wszystko" - powiedział. Przypomniał, że od 2019 r., po zakończeniu restrukturyzacji, PR będą mogły korzystać z dofinansowania UE na modernizacje taboru.
Przewozy Regionalne powstały w 2001 r. Są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża blisko 1 600 pociągów spółki. Każdego dnia z usług Przewozów Regionalnych korzysta średnio 220 tys. osób. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi około 30%.