Stosowanie nawierzchni asfaltowych pomoże obniżyć koszty budowy dróg krajowych, dlatego wprowadzenie możliwości wyboru technologii nawierzchni jest jednym z najważniejszych postulatów przedstawionych przez komitet, który poszukiwał dla Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (MIB) kierunków optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych w Polsce, uważa prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) Andrzej Wyszyński.
"Jednym z najważniejszych postulatów, które znalazły się w przyjętym przez komitet sterujący dokumencie jest postulat wprowadzenia do procedury przetargowej tzw. wariantu inwestorskiego, najkorzystniejszego ekonomicznie, jako jednego z wariantów inwestycji. Otwiera to drogę firmom budowlanym, dotychczas związanym wymaganiami zapisanymi w dokumentach przetargowych, na stosowanie w szerszym zakresie zdecydowanie tańszych, zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu, nawierzchni asfaltowych" - czytamy w komunikacie.
Według Wyszyńskiego, koszt budowy 1 km drogi ekspresowej w technologii asfaltowej dla wybranego referencyjnego odcinka oraz koszt jej utrzymania przez okres 30 lat jest o około 20% niższy niż w przypadku analogicznej drogi betonowej.
"Budowa dróg asfaltowych, zamiast zaplanowanych 'betonówek', pozwoli zaoszczędzić miliardy złotych, a dodatkowo ułatwi rezygnację z kosztownych ekranów akustycznych" - dodał.
Najcichsze drogi asfaltowe są bowiem cichsze średnio o 3-6 dB od najcichszych dróg betonowych, a różnorodność technologii asfaltowych stwarza możliwość budowania dróg o różnej hałaśliwości w zależności od potrzeb, wskazuje Wyszyński.
W ubiegłym tygodniu MIB zaprezentowało efekty prac nad tzw. pakietem drogowym, którego celem jest optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych w Polsce. Zakładał on m.in. 29 mld zł oszczędności dzięki proponowanym zmianom w przetargach i innym optymalizacjom kosztowym, pozyskanie dodatkowych środków na finansowanie budowy dróg dzięki podwyższeniu opłaty paliwowej i zwiększeniu wpływów z opłaty elektronicznej viaTOLL oraz przeniesienie części kosztów - w zakresie urządzeń ochrony środowiska - na fundusze ochrony środowiska.
Pakiet był odpowiedzią na zakładane wydatki w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na poziomie blisko 200 mld zł wobec limitu finansowego 107 mld zł.
Wiceminister Szmit mówił podczas prezentacji 8 kwietnia, że głównym celem resortu jest realizacja programu drogowego w całości, a nawet dodanie do niego dalszych inwestycji.
Krótko potem minister Andrzej Adamczyk poinformował, że choć propozycja zmian w wysokości opłaty paliwowej była jednym z postulatów zespołu pracującego nad optymalizacją procesu realizacji inwestycji drogowych w Polsce, podwyżka nie zostanie wprowadzona.