Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce monitorowanych przez Polską Organizację Turystyczną (PTO) wygenerował ok. 1,577 mld zł wartości dodanej dla gospodarki w 2015 roku, poinformował dr Krzysztof Celuch ze Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji (SGTiR). Ocenia on, że całkowita wartość tego rynku może być nawet do 10 razy większa od monitorowanej.
"Według oficjalnych danych, które zebraliśmy w ub.r. odbyło się w Polsce 33 980 wydarzeń (w tym w Warszawie - 13,32 tys.) z ok. 7 mln uczestników. Wygenerowały one 1,577 mld zł wartości dodanej dla polskiej gospodarki, w tym 1,292 mld zł dzięki sprzedaży usług hotelowych i 285 mln zł dzięki usługom gastronomicznym. Dało miejsce pracy ponad 30 tys. osobom" - powiedział Celuch podczas prezentacji raportu.
Zaznaczył, że w jego ocenie łączna liczba wydarzeń, jakie odbyły się w Polsce w ub. r. to nawet ponad 200 tys. Jak najbardziej faktyczna wartość rynku ma być analizowana w bieżącym roku przez MPI Poland Chapter i Polską Organizację Turystyczną, a wyniki mają zostać podane na Meetings Week 2017.
W liczbie monitorowanych wydarzeń w 2015 roku 44% to konferencje i kongresy, 33% wydarzenia korporacyjne, a 2% to targi. Wydarzenia ekonomiczno-polityczne odpowiadały za 22% całkowitej liczby spotkań i wydarzeń, 23% to handel i usługi, 18% to wydarzenia humanistyczne, 17% techniczne, 11% medyczne i 9% to sektor TMT. Aż 80% zleceniodawców wydarzeń to przedsiębiorstwa.
Według zestawienia, średnie dzienne wydatki przypadające na uczestnika to 340,7 zł za nocleg, 150,5 zł za usługi gastronomiczne, z kolei 15,3 zł to rekreacja i kultura.