Polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 216 nowych autobusów w lipcu 2017 r., co oznacza spadek o 17,2% r/r, wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK, przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
"W siódmym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 216 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 45 szt. (-17,2%) niższy niż przed rokiem. Spadek ten to przede wszystkim efekt świetnych zeszłorocznych wyników w tym okresie - przede wszystkim w zakresie pojazdów miejskich" - czytamy w komunikacie.
Po siedmiu miesiącach w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 1372 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 169 szt. więcej niż przed rokiem (+14%), podano także.
"Najważniejszym motorem napędowym rynku jest cały czas kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 640 szt. (+185 szt. /+40,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem aż 348 rejestracji (+35 szt. / +11,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 343 egzemplarze (-62 szt. / -15,3%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 41 rejestracji od początku roku. Ciągle jest to najsłabsze ogniwo naszego rynku. Uzyskany wynik (+12 szt. / +41,4%) należy uznać jednak za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski" - czytamy w analizie.
Po siedmiu miesiącach 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5t DMC została marka Mercedes-Benz (660 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 469 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy., podano również.
"W tym roku wyraźnie spadł udział kompletnych autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych i zarejestrowanych w naszym kraju wyniósł w ciągu 7 miesięcy br. tylko 313 szt. (23%). Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 376 zabudów w klasie MINI, wykonanych przez lokalne zakłady, to wówczas połowa sprzedawanych w naszym kraju autobusów produkowana byłaby na terenie Polski. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych, oznacza to świetny wynik" - podsumowano.