Sprzedaż opon rolniczych sięgnęła blisko 114 tys. sztuk w 2016 roku, podał Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
"Właściwe opony w ciągniku - na przykład użycie opon radialnych zamiast diagonalnych - pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 3-12%, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji pojazdu. Oczywiście sam typ ogumienia to nie wszystko, równie ważna jest jego właściwa eksploatacja - czyli odpowiednia konserwacja, optymalny rozkład ciężaru czy właściwe ciśnienie w kole" - skomentował dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki, cytowany w komunikacie.
Jak wynika z badań, po przekroczeniu 50% procent zużycia klocków na oponie pojawiają się największe spadki sił trakcyjnych - wartość ta jest także uznawana za graniczną, jeżeli chodzi o żywotność ogumienia w maszynach rolniczych, podkreślił Związek.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), produkcja opon do maszyn i urządzeń rolniczych wzrosła o 33,3% r/r do 28,4 tys. sztuk w 2016 r., zaś produkcja opon do ciągników zwiększyła się o 3% r/r i wyniosła 296 tys. sztuk.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego to organizacja przemysłowa zrzeszająca kluczowych producentów opon obecnych na polskim rynku - firmy Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli oraz Trelleborg. Członkowie PZPO zatrudniają bezpośrednio w sumie ponad 10 tys. pracowników w biurach handlowych oraz 4 fabrykach (Dębica, Olsztyn, Poznań, Stargard), wytwarzających rocznie 35 mln sztuk opon w oparciu o najnowsze technologie.