Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

REAS: W Polsce sprzedano 470 apartamentów w I-III kw. br.

0
Podziel się:
REAS: W Polsce sprzedano 470 apartamentów w I-III kw. br.

Sprzedaż apartamentów, czyli lokali za przeszło 17 tys/m2, wyniosła (liczona łącznie dla Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Trójmiasta i Poznania) 470 jednostek w I-III kw., czyli więcej niż w całym 2016 r., wynika z raportu firmy REAS. Choć w skali całego rynku mieszkania z górnej półki stanowią zaledwie niewielki odsetek wszystkich dostępnych w sprzedaży, to rynek ten ma potencjał, aby rosnąć, podkreśla REAS.

"Wraz z bogaceniem się Polaków rośnie z roku na rok popyt na nieruchomości w segmencie apartamentów. Choć w skali całego rynku ich udział jest nadal niewielki, to jednak wzrost sprzedaży lokali, których cena ofertowa przekraczała 17 tys. zł/ m2, w 2016 r. wyniósł blisko 60% w porównaniu z rokiem poprzednim (liczony łącznie dla Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Trójmiasta i Poznania). Tylko w trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku sprzedaż ta przekroczyła poziom z 2016 r. i wyniosła ponad 470 jednostek" - czytamy w komunikacie.

Największa oferta lokali mieszkalnych, które według wspomnianego kryterium cenowego dają się zakwalifikować do segmentu apartamentów, znajduje się w Warszawie. Na koniec III kw. 2017 r. stanowiła ponad 2/3 całej oferty z tego segmentu na 5 największych rynkach w Polsce. Tu tez zdecydowanie wyraźniej zaznacza się podział, który w terminologii stosowanej przez REAS opisywany jest jako apartamenty (upper middle) i apartamenty luksusowe (high end), podano również.

O zakwalifikowaniu obiektu do poszczególnych segmentów decydują przede wszystkim kryteria lokalizacyjne i jakościowe (zarówno w odniesieniu do lokalu, jak i budynku), zaś pomocniczą rolę w segmentacji pełni kryterium cenowe.

"W porównaniu z Europą Zachodnią, Moskwą czy przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi, budowane przez polskich deweloperów apartamenty luksusowe są wciąż niezbyt drogie, co wynika z ceny metra kwadratowego i - choć trudno w to uwierzyć przeciętnemu nabywcy - niewielkiemu metrażowi oscylującemu w granicach 80-150 m2. Na świecie o prawdziwym wymiarze luksusu decyduje 'przestrzeń', za jaką nabywca jest gotowy zapłacić" - powiedział wiceprezes firmy doradczej REAS Paweł Sztejter, cytowany w materiale.

Zgodnie z wyliczeniami REAS, na pięciu analizowanych rynkach wartość sprzedaży w tym segmencie w trzech pierwszych kwartałach tego roku wyniosła 222 mln zł. Ci, którzy byli gotowi nabyć mieszkanie w segmencie high-end w Warszawie, musieli w zapłacić średnio 31 tys. zł/m2. Ponad 30% tych środków wydano na zakupy na Złotej 44.

"Już drugi rok z rzędu inwestycja zrealizowana przez BBI Dewelopment i Amstar jest liderem sprzedaży. Wynika to nie tylko z unikalnego w skali rynku charakteru oferty, ale także z polityki sprzedażowej inwestora, który umiejętnie przyciąga różne grupy nabywców, głownie tych, którzy myślą, by faktycznie mieszkać w centrum Warszawy" - dodał Sztejter.

Nabywcy, którzy nie byli w stanie pozwolić sobie na luksus z najwyższej półki, mogli w tym roku wybierać wśród znacznie szerszej oferty zwykłych apartamentów. Wśród inwestycji z segmentu upper middle, w których średnia cena ofertowa przekraczała 17 tys. zł/ m2, najlepiej sprzedającym się projektem była z kolei Mennica Residence na warszawskiej Woli, podsumowano.

budownictwo
nieruchomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)