_ _Przychody ZUE w 2014 roku przekroczyły 600 mln zł, a celem na kolejne lata jest utrzymanie skali sprzedaży i rentowności - poinformował Wiesław Nowak, prezes ZUE. Dodał, że nie jest wykluczona wypłata dywidendy z zysku za 2014 r.
_ -Rok 2014 był dla nas udany. Grupa osiągnęła rekordowe w swojej historii przychody, które przekroczyły 600 mln zł _ - powiedział Nowak._ - Nowa polityka oceny ryzyka na realizowanych, a nierozliczonych kontraktach nie pomniejszy nam wyników ponad to, co pokazaliśmy po III kwartale _ - dodał.
Prezes zaznaczył, że wynik ZUE po trzech kwartałach przed korektą, tj. nie uwzględniając korekty wartości rozpoznanej sprzedaży, sięgnął ok. 5,8 mln zł, czyli przekroczył wynik za cały 2013 rok.
ZUE po trzech kwartałach miało 466,4 mln zł przychodów i 2,2 mln zł zysku netto. W całym 2013 r. grupa miała 410 mln zł przychodów i 5,6 mln zł zysku netto.
_ - Dywidenda z zysku za 2014 r. nie jest wykluczona _ - powiedział. Rok wcześniej firma nie wypłaciła dywidendy.
Nowak ocenił, że ze względu na to, że w 2014 r. zakończyło się wiele projektów ważnych dla PKP PLK, natężenie prac w firmach z segmentu budownictwa kolejowego było duże. Spadła za to liczba ogłaszanych nowych przetargów, ponieważ nie są jeszcze uruchamiane zamówienia finansowane z nowej perspektywy unijnej.
_ - Nasz backlog wynosi ok. 760 mln zł, z czego ok. 300 mln zł planujemy przerobić w 2015 r. Jesteśmy przygotowani na 2016 r., ale nie jest to jeszcze satysfakcjonujący dla nas poziom portfela zamówień _ - powiedział.
Analitycy rynku oceniają, że opóźnienia w ogłaszaniu przetargów przez PKP PLK mogą doprowadzić w 2016 r. do wyhamowania inwestycji w infrastrukturę kolejową i mocnego spadku przychodów spółek z tej branży.
_ Będziemy pozyskiwali kolejne zlecenia we wszystkich trzech segmentach naszej działalności: budownictwie kolejowym, infrastrukturze miejskiej i infrastrukturze energetycznej _ - powiedział Nowak._ Celem jest utrzymanie zarówno skali przerobów jak i rentowności _ - dodał.
ZUE chce poszukiwać kontraktów zagranicznych, liczy na nowe zamówienia m.in. w Bułgarii.
_ - Jesteśmy na Słowacji. Mamy pozytywne dla nas rozstrzygnięcia dwóch przetargów na projektowanie linii kolejowych w Bułgarii, ale wpłynęło odwołanie jednego z oferentów, które jest rozpatrywane przez zamawiającego _ - powiedział._ - Wciąż pracujemy nad rynkiem afrykańskim, jesteśmy coraz bliżej finalizacji kontraktu _ - dodał.
Wcześniej ZUE informowało, że kontrakt w Afryce dotyczy linii kolejowej przebiegającej przez dwa państwa i stanowiącej część sieci, którą zainteresowane jest łącznie siedem krajów, a w proces zaangażowane są również instytucje międzynarodowe. Spółka jest zainteresowana projektowaniem, zarządzaniem i realizacją dostaw.
Grupa poinformowała we wrześniu, że planuje rozszerzenie działalności o produkcję komponentów budowlanych. ZUE chce to osiągnąć poprzez przejęcia, alianse i projekty joint venture z producentami, nie wyklucza finansowania zewnętrznego. Do 2020 r. segment ten ma stanowić 1/4 przychodów grupy.
_ - Realizujemy naszą strategię budowania działalności handlowo-produkcyjnej. W ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli poinformować o pierwszych decyzjach i pierwszych krokach w jej realizacji _ - powiedział prezes.
Dodał, że ZUE nie przewiduje wielkich inwestycji w tym roku, będzie odnawiać i unowocześniać posiadany park maszynowy i sprzętowy. Spółka zaplanowało publikację raportu rocznego za 2014 r. na 20 marca.
ZUE to jedna z największych polskich firm budowlanych. Koncentruje się głównie na inwestycjach kolejowych, miejskich (np. budowa linii tramwajowych) oraz elektroenergetycznych, w mniejszym stopniu na budowie dróg. Jest notowana na warszawskiej giełdzie. Pakiet większościowy akcji posiada jej założyciel i prezes Wiesław Nowak.