"Ze względu na ograniczone możliwości finansowe jednostek samorządu terytorialnego nie jest możliwe zwiększenie ich wydatków na drogi samorządowe, zatem istnieje konieczność udzielenia wsparcia z budżetu państwa i innych środków publicznych. Projektowana ustawa pozwoli na dofinansowanie inwestycji realizowanych na drogach lokalnych począwszy od roku 2019" - czytamy w informacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Według Kancelarii, zaproponowane zmiany w sposobie dofinansowania zadań na drogach publicznych zarządzanych przez powiaty i gminy mają na celu zapewnienie większej ilości i stabilności środków finansowych przeznaczanych na ten cel oraz zwiększenie elastyczności w wydatkowaniu tych środków wskutek rezygnacji z konieczności realizacji inwestycji w okresie nie dłuższym niż rok kalendarzowy.
"Projekt ustawy przewiduje przede wszystkim uchwalenie nowej ustawy, na mocy której utworzony zostanie Fundusz Dróg Samorządowych. Ustawa określa zasady jego działania oraz gromadzenia środków Funduszu, a także zasady dofinansowania ze środków publicznych zadań na drogach powiatowych i gminnych. Projekt przewiduje powołanie Funduszu Dróg Samorządowych (FDS), który zostanie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego. FDS będzie działał generalnie na zasadach zbliżonych do istniejącego Krajowego Funduszu Drogowego. W szczególności zostanie zawarte porozumienie Banku Gospodarstwa Krajowego z ministrem właściwym do spraw transportu dotyczące szczegółowych zasad funkcjonowania FDS. Doświadczenie BGK w obsłudze KFD, pozwoli bankowi sprawnie i skutecznie obsługiwać również FDS. Zadaniem FDS będzie dofinansowanie budowy i przebudowy dróg publicznych, zarządzanych przez powiaty i gminy" - podano także.
Zakłada się, że głównymi źródłami finansowymi funduszu będą wpłaty pochodzące z budżetu państwa i innych źródeł.
"Projektowana ustawa przewiduje przy tym możliwość emisji skarbowych papierów wartościowych na rzecz FDS, a także dopuszcza możliwość dokonywania dobrowolnych wpłat na rzecz FDS, np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa. Zakłada się, że ze środków przekazanych przez ministra obrony narodowej będą w pierwszej kolejności realizowane inwestycje na drogach istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych" - czytamy dalej.
Przewiduje się, że wysokość dofinansowania ze środków FDS będzie uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego. W szczególności zastosowanie będzie miała zasadą, zgodnie z którą im niższy dochód własny danej jednostki samorządu terytorialnego tym większa wartość dofinansowania, podano dalej.
Co do zasady, za wyjątkiem dofinansowania dróg o znaczeniu obronnym, przyznawanie dofinansowania ze środków FDS będzie następowało na zasadach konkursowych.
"Oznacza to konieczność przeprowadzania naborów, za co odpowiedzialni będą wojewodowie, którzy oceniać będą również wnioski o dofinansowanie. Projekt ustawy określa szczegółowe zasady przeprowadzania naborów, w tym regulacje dotyczące sposobu przeprowadzania ocen oraz przysługujących środków odwoławczych. Dofinansowanie przyznawane będzie zakwalifikowanym wnioskodawcom, na podstawie umowy, zawieranej pomiędzy wojewodą a właściwa jednostką samorządu terytorialnego. Minister właściwy do spraw transportu będzie odpowiedzialny za nadzór i koordynację działań wojewodów" - podano także.
Jak podkreślono, przyczyną dla wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie ustawy jest problem niezadowalającego standardu dróg powiatowych i gminnych, które służą sprawnemu przemieszczaniu się mieszkańców w swoich regionach.