Shell liczy, że swój globalny cel, tj. generowanie co najmniej połowy przychodów na stacjach ze sprzedaży produktów i usług pozapaliwowych do 2025 r., osiągnie w Polsce m.in. dzięki poprawie jakości i nowym produktom, m.in. oferowaniu zdrowej żywności, poinformował ISBnews Jacek Dziembaj, który jako wiceprezes ds. detalu odpowiada w Shell za stacje w Europie i Afryce Południowej. Podkreślił, że polski rynek jest szczególnie chłonny, jeśli chodzi o paliwa uszlachetnione.
"Na niektórych rynkach zachodnioeuropejskich ponad połowę dochodów stacji stanowi sprzedaż detaliczna, restauracje czy usługi dedykowane autom. Chcemy, by granica 50% dochodów ze sprzedaży pozapaliwowej została osiągnięta na wszystkich rynkach, na jakich działamy. Światowa tendencja jest taka, że sprzedaż paliw nie rośnie, a nawet ma tendencję spadkową, co związane jest choćby z coraz większą wydajnością czy sprawnością silników, dlatego chcemy się wyróżniać zarówno wprowadzając najnowocześniejsze rozwiązania paliwowe, jak i wychodzić z konkurencyjną ofertą pozapaliwową" - powiedział Dziembaj w rozmowie z ISBnews.
Oferta pozapaliwowa - jak podkreślił Dziembaj - to nie tylko o sprzedaż detaliczna, ale i usługi związane z obsługą samochodów i zapewnieniem komfortu i bezpieczeństwa podróżnym, takie jak myjnie, kompresory, odkurzacze, gastronomia.
"Nie ograniczamy się tylko do paliw dostępnych dziś, ponieważ chcemy, aby nasza oferta była wciąż aktualna za 10, 20 czy 50 lat. Dlatego inwestujemy w wodór i inne paliwa alternatywne. Już teraz mamy w Niemczech kilkanaście stacji oferujących tankowanie wodorem, otwarte zostały także stacje w Wielkiej Brytanii i USA, i chcemy nadal rozwijać sieć tego typu stacji i stanowisk" - dodał.
Zdaniem Dziembaja, polski rynek jest dość specyficzny na tle światowych tendencji.
"W ostatnim roku odnotowujemy znaczne wzrosty sprzedaży paliw w Polsce, co wiązać na pewno należy z uszczelnieniem rynku. Zakładamy, że będzie to wzrost jednorazowy. Polska wyróżnia się również tym, że procentowo sprzedaż paliw z rodziny Shell V-Power jest większa niż na innych rynkach. Świadczy to zarówno o wzroście zamożności Polaków, jak i o tym, że mamy w Polsce dużą grupę kierowców, którzy są świadomi technologii stosowanych w paliwach uszlachetnionych i którzy kochają swoje samochody" - dodał Dziembaj.
Shell w pierwszych dniach czerwca br. wprowadził na rynek nową ofertę paliwową, a wszystkie paliwa Shell zostały wzbogacone o innowacyjną technologię Dynaflex.
"Mamy największy udział na świecie w sprzedaży paliw, posiadając ponad 40 tys. stacji. Chcemy też mieć najwięcej innowacji. To właśnie Shell w 1998 r. jako pierwszy wprowadził do sprzedaży paliwa szlachetne i obecna nowa oferta paliwowa jest kontynuacją naszej strategii" - powiedział Dziembaj.
Jak zapewnił, po 5 latach badań, nowe benzyny Shell V-Power pomogą zapewnić jeszcze większą żywotność silnika i uzyskać większą moc, dzięki temu że zawierają 3 razy więcej składników pomagających czyścić silnik i redukować tarcie w porównaniu z podstawowym paliwem Shell.
"Chcemy na nasze stacje przyciągać klientów jakością paliwa, ale również jakością obsługi. Po ostatniej dużej akwizycji na polskim rynku, czyli przejęciu ponad 100 stacji Neste 4 lata temu, nie przewidujemy dalszego skokowego wzrostu liczby naszych placówek. Skupiamy się na wzmocnieniu jakości obsługi na naszych stacjach, które w ostatnim czasie przeszły gruntowny remont. Pracujemy też nad poszerzeniem oferty dla klientów o dodatkowe usługi i produkty. Pewną ciekawostką jest fakt że Polska jest rynkiem, gdzie klienci poszukują zdrowej żywności, co chcemy uwzględnić w naszych placówkach" - dodał Dziembaj.
W ciągu najbliższych 18 miesięcy Shell będzie się rozwijał organicznie skupiając się głównie na poprawie efektywności obecnych obiektów.
"Ostatnio uruchomiliśmy trzy nowe stacje. Dwie przy autostradzie S8 i jedną koło Wrocławia (Bielany Wrocławskie). Kilka projektów jest w toku, ale celem strategicznym dla Polski na najbliższe miesiące jest podniesienie jakości obsługi klienta. Jako pionier na rynku programów lojalnościowych nie zapominamy o naszym programie Shell ClubSmart. Większość graczy na rynku realizuje programy lojalnościowe we współpracy z innymi partnerami; my samodzielnie rozwijamy nasz program i mamy około 1 mln jego aktywnych użytkowników. W najbliższym czasie chcemy spersonalizować naszą ofertę, co jak wiemy jest bardzo oczekiwane przez naszych klientów" - podsumował Dziembaj.
Konsern Shell jest obecny na polskim rynku od 1992 roku, aktualnie Shell Polska to ponad 420 stacji paliw.
Daniel Gąsiorowski