Warszawa, 22.02.2017 (ISBnews) - Popularność biur serwisowanych w Polsce rośnie - zgodnie z globalnymi tendencjami -, a pozytywny wpływ na ten trend ma również zauważalne sondowanie rynku przez firmy z Wielkiej Brytanii, szukające alternatywnych możliwości ze względu na Brexit, uważa associate director w firmie SmartOffice Patrycja Borowicz.
"W Polsce popularność biur serwisowanych wzrasta i silnie łączy się ze wzrostem świadomości tej formy wynajmu. Pozytywnie na trend wpływa również zauważalne sondowanie rynku przez firmy z Wielkiej Brytanii, które w obliczu Brexitu zastanawiają się nad przeniesieniem części biznesu do Polski" - powiedziała Borowicz w rozmowie z ISBnews.
Według ostatnich raportów Deloitte i firmy InstantOffice, biura serwisowane zyskują coraz większą popularność w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, rosnąc na tych rynkach o odpowiednio o 4,3% r/r i 11% r/r. W ciągu ostatniej dekady rynek biur serwisowanych wzrósł w Londynie o niemal 70%.
Według Borowicz, taka forma najmu jest naturalnym wyborem dla nowych firm, ale także tych największych. Zainteresowanie firm z listy Fortune 500 biurami serwisowanymi wzrosło w skali globalnej o niemal 30%.
"Wzrost popularności biur serwisowanych w najbardziej rozwiniętych biznesowo regionach nie jest zaskoczeniem. Prowadzenie firmy to ciągłe reagowanie na zmiany i dostosowywanie się do nowych realiów. Elastyczność, którą oferują biura serwisowane jest głównym czynnikiem kierującym zainteresowanie firm w stronę takiej formy najmu" - wskazała associate director.
Wymieniła także podstawowe elementy, odróżniające biura serwisowane i tradycyjne formy najmu powierzchni komercyjnych.
"Najemca dostaje dostosowaną do swoich potrzeb przestrzeń z pełnym wyposażeniem biurowym o wysokim standardzie. Nie ma potrzeby zawierania osobnych umów z dostawcami mediów, firmami ochroniarskimi czy sprzątającymi. To także oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ biura serwisowane gwarantują profesjonalną obsługę recepcyjną. Dodatkowym atutem jest szereg usług dodatkowych - wsparcie prawne, księgowe, w rejestracji firmy, czy usługi tłumaczeniowe, marketingowe lub PR" - wyliczyła Borowicz.
Podkreśliła, że firma korzystająca z biur serwisowanych może bowiem dostosować powierzchnię wynajmowanej przestrzeni oraz okres najmu do swoich potrzeb - nie ponosi więc dodatkowych, niepotrzebnych kosztów. Ta elastyczność oznacza, że przy całkowitej kalkulacji kosztów, biura serwisowane nie są droższe od tradycyjnych form najmu.
Około 60% biur serwisowanych na świecie znajduje się w Wielkiej Brytanii (niemal 3 000) oraz Stanach Zjednoczonych (ok. 3 200). W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki znajduje się 22% biur serwisowanych na świecie, 15% przypada na Azję i Pacyfik, a zaledwie 4% na Amerykę Łacińską, podała także przedstawicielka SmartOffice. W Polsce biur serwisowanych wciąż jest niewiele, ale zachodnie trendy zaczynają przenikać i do nas.
Lesław Kretowicz