Właściciel sieci Empik sprzedaje swój najbardziej rentowny biznes. Zyskowniejszy niż sprzedaż książek. Sklepy z artykułami dla dzieci trafią w ręce międzynarodowego funduszu Bridgepoint. Do niego należy jedna z największych firm cukierniczych w Polsce.
Grupa Empik Media & Fashion otrzymała ofertę sprzedaży spółki Smyk International, do której należy sieć sklepów Smyk. Podjęła też decyzję o jej przyjęciu - czytamy w komunikacie opublikowanym późnym wieczorem w piątek.
Ofertę złożyła zarejestrowana w Warszawie firma Coortland Investments, która należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Bridgepoint. To fundusz typu private-equity, który dysponuje kapitałem o wartości około 20 mld euro.
Na razie doszło do podpisania przedwstępnej umowy, która zakłada, że właściciel sieci Empik otrzyma 634,8 mln zł. Podpisanie ostatecznej umowy zależy m.in. od uzyskania zgód organów antymonopolowych. Ostateczny termin na finalizację transakcji został ustalony na 31 maja 2016 roku.
Grupa EM&F pozbywa się najbardziej zyskownego segmentu działalności. Statystyki wskazują na to, że Smyk jest największym segmentem w grupie EMF i generuje 43 proc. wszystkich przychodów. W ubiegłym roku sprzedaż sieci stanowiła około 1,2 mld zł.
Roczne przychody grupy Empik Media & Fashion (w tys. zł)
Jeszcze na początku września grupa EM&F miała ambitne plany rozwojowe wobec Smyka. Była mowa o kontynuacji rozwoju sieci sklepów w Polsce, nowych sklepach w Niemczech, rozwoju sprzedaży z operacji wielokanałowych (sklepy tradycyjne oraz kanał internetowy) oraz dalszej poprawie rentowności operacji na Wschodzie, głównie w Rosji.
Sieć Smyk działa od 1977 roku. Do niej należą marki takie jak: SMIKI oraz COOL CLUB. W Polsce ma około 80 sklepów pod szyldem "Smyk". Do tego dochodzą również sklepy w Rosji, Turcji, Rumunii i na Ukrainie.
Jeśli dojdzie do finalizacji sprzedaży, Smyk będzie w jednej grupie z cukierniami Dr Gerard. To była do tej pory najważniejsza inwestycja w Polsce funduszu Bridgepoint.