"Po trzech kwartałach rynek reklamy w Polsce rozczarowuje. Wzrost wydatków reklamodawców o 1,2% przy dynamice PKB na poziomie 4% jest zaskakująco słabym wynikiem. Wchodzimy jednak w czwarty kwartał i okres świąteczny, więc intensywna walka o klientów, którzy w tym roku mają wyjątkowo zasobne portfele, przełoży się na wyższy niż w ciągu ostatnich 9 miesięcy wzrost wydatków na reklamę. Tym samym przewidujemy, że dynamika rynku na koniec 2017 r. wyniesie 2%" - powiedziała dyrektor generalna Starcomu Magda Kolenkiewicz, cytowana w komunikacie.
Po dziewięciu miesiącach 2017 roku osiem sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe oraz osiem ograniczyło. W przypadku żywności i finansów spadki były wyjątkowo dotkliwe i wyniosły odpowiednio: - 41 mln zł (-6,3%) oraz - 31,7 mln zł (-6,1%). Łącznie w trzech kwartałach najwięcej wydał handel - wzrost o 11,4 mln zł (+1,2%). Największy wolumenowy wzrost wygenerował sektor media, który wydał na
reklamę aż o 79,6 mln zł więcej niż w 2016 roku (dynamika +32,0%). Zarówno w I półroczu, jak i w trzecim kwartale dużo w reklamę inwestowały witryny internetowe takie jak: Pyszne.pl, Momondo.pl, Booking.com czy Showmax.com, wymieniono w komunikacie.
"Istotny wzrost wartości budżetów reklamowych odnotowaliśmy także w przypadku sektora pozostałe (+54 mln zł, dynamika +15,1%). Była to zasługa dużych wydatków na kampanie społeczne urzędów administracji rządowej, tj. Ministerstwa Zdrowia; Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej czy Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Sektory, które podobnie jak żywność i finanse mocno zmniejszyły swoje wydatki reklamowe, to: podróże i turystyka (-17,9 mln zł, dynamika -10,1%) oraz komputery i audio video (-16,8 mln zł, dynamika -19,4%)" - czytamy dalej.
Po dziewięciu miesiącach 2017 r. najwyższą dynamikę wzrostową zanotowały wydatki na reklamę kinową (+9,1%). Rosła także wartość rynku reklamy internetowej (+7,9%). W pozostałych mediach odnotowaliśmy spadki. Reklama telewizyjna spadła o 0,5%, radiowa o 1,1%, a zewnętrzna o -3,0%. Redukcje budżetów reklamowych w dziennikach oraz magazynach wyniosły odpowiednio 15,7% i 9,4%, wymieniono także.
W samym trzecim kwartale najsilniej rósł segment online - wzrost o 6,6%, czyli o 40 mln zł. Ponadto przyrost wartości wydatków reklamowych odnotowany został także w kinie (+5,8%) oraz radiu (+5,1%).