Rozpoczęły się negocjacje między polską spółką Emperia Holding i litewską Maxima Grupe UAB. Druga z firm, a więc właściciel sieci sklepów Aldik, wyraziła zainteresowanie przejęciem biznesu, na który składa się dużo większa sieć, bo ponad 400 marketów "Stokrotka".
"Zarząd spółki informuje o podjęciu w dniu 6 listopada 2017 r. decyzji o rozpoczęciu negocjacji z Maxima Grupe UAB jako potencjalnym inwestorem w ramach procesu pozyskania inwestora strategicznego dla wsparcia rozwoju spółki" - czytamy w oficjalnym komunikacie Emperii.
Zainteresowanie litewskiego partnera jest odpowiedzią na ogłoszoną jeszcze na początku maja chęć pozyskania strategicznego inwestora dla Emperii.
Jak deklarował wówczas zarząd, celem jest zapewnienie wszystkim posiadaczom akcji spółki możliwości odsprzedania ich w wezwaniu ogłoszonym przez inwestora na jednakowych zasadach dla wszystkich.
Emperia jest od 2002 roku spółką notowaną na giełdzie. Jeszcze wtedy pojedyncze akcje kosztowały kilka złotych. Teraz ich wartość przekracza 90 zł.
Historyczne notowania akcji Emperii src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=878907700&de=1510071000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EMP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Po ogłoszeniu informacji o negocjacjach notowania giełdowe Emperii jeszcze wzrosły. We wtorek drożeją ponad 5 proc., co plasuje ją w czołówce najlepszych spółek GPW. Wynika to m.in. z doniesień medialnych, które wskazują na możliwość ustalenia ceny sprzedaży akcji w wezwaniu na około 100 zł, a więc wyżej niż wynosi obecna cena rynkowa.
Zarząd podkreśla, że na chwilę obecną żadne ostateczne decyzje co do wyboru inwestora nie zostały podjęte, a rozpoczęcie negocjacji nie oznacza, że zakończą się one ustaleniem ostatecznych warunków współpracy.
"W ocenie zarządu, rozstrzygnięcie negocjacji powinno nastąpić w czwartym kwartale 2017 roku" - czytamy dalej.
Litewska grupa Maxima jest na naszym rynku znana przede wszystkim z prowadzenia sieci sklepów detalicznych Aldik. Ogranicza się jednak do dosyć wąskiego obszaru wschodzniej części Polski. Około 30 sklepów jest zlokalizowanych w województwach lubelskim, mazowieckim i podkarpackim.
Aldik wypada dosyć blado w zestawieniu z 410 marketami "Stokrotki", które są najbardziej rozpoznawaną marką należącą do Emperii. Na koniec października ich łączna powierzchnia handlowa wynosiła około 182 tys. metrów kwadratowych.
Również finansowo widać ogromną przepaść. Przychody litewskiej spółki w naszym kraju były w ubiegłym roku na poziomie 48,2 mln euro, czyli około 205 mln zł. Emperia w tym samym czasie odnotowała 2,45 mld zł przychodów.