Co zrobić z dwutlenkiem węgla? Takie pytanie zaprząta głowami wielu ludzi w związku z walką o ograniczenie jego zasobów w atmosferze. Tauron uruchomił w czwartek instalację przetwarzającą CO2 w syntetyczny gaz ziemny przy udziale nadmiarowej energii elektrycznej z OZE.
- Można doszukiwać się w tym zakresie pewnej analogii do rozwoju innych metod obróbki gazów spalinowych. W latach 70-80 ubiegłego wieku szukano rozwiązania, które zamieniłoby w produkt siarkę. Opracowana została metoda, która pozwala na zneutralizowanie tlenków siarki i przekształcenie ich w produkt, w coś, co obecnie jest niemal w każdym pomieszczeniu - gips. Teraz stoimy przed podobnym problemem: co zrobić z dwutlenkiem węgla - powiedział prezes Tauron Wytwarzanie Kazimierz Szynol.
Zobacz też: Wulkan Katla niepokoi. Wyrzuca z siebie ogromne ilości CO2
Tauron Wytwarzanie jest liderem konsorcjum CO2-SNG. Grupuje ono polskie oraz francuskie podmioty. Ma za zadanie opracować technologię przekształcania dwutlenku węgla, powstającego w wyniku spalania paliw w instalacjach przemysłowych na syntetyczny gaz ziemny (SNG) - niemal czysty metan.
- Gaz ten powstaje w wyniku reakcji CO2 z wodorem. Wodór powstaje w procesie elektrolizy, który zasilany jest nadwyżką taniej energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych (OZE) w dolinach obciążeń systemu elektroenergetycznego. Projekt zakłada, że może to być sposób na przechowywanie nadwyżki energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, a jednocześnie perspektywiczne rozwiązanie dla zagospodarowania CO2 - podaje spółka.
Według Tauronu, dzięki tej nowatorskiej technologii zwiększeniu ulegnie zdolność magazynowania energii w postaci metanu, przy jednoczesnym wykorzystaniu CO2 do celów gospodarczych.
- Wyprodukowany w godzinach nadwyżki energii elektrycznej SNG (syntetyczny gaz ziemny) może być zatłaczany do istniejącej sieci gazu ziemnego w celu wykorzystania go w godzinach szczytu do produkcji energii np. w turbinie gazowej. Może też - po sprężeniu - już jako CNG (Compressed Natural Gas) zostać wykorzystany w transporcie samochodowym - opisuje spółka.
Projekt jest dofinansowany ze środków KIC InnoEnergy oraz finansowany przez EIT InnoEnergy wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT w ramach programu UE w zakresie badań naukowych i innowacji - Horizon 2020.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl