Samorządy wojewódzkie mają w planach zakupy lub remont jeszcze co najmniej 177 pociągów za kwotę ponad 3,6 mld zł w ramach obecnej perspektywy unijnej na lata 2014-2020, wynika z analizy firmy Tines. Do tej pory województwa wydały ok. 1,4 mld zł.
"W 2017 r. przewoźnicy i województwa szykują się do dużych zakupów taborowych. Do tej pory ze środków z nowej perspektywy UE przewoźnicy podpisali lub zrealizowali umowy na zakup 81 nowych pojazdów wartych ok. 1,4 mld zł. W planach są jeszcze zakupy lub remont co najmniej 177 składów za kwotę ponad 3,6 mld zł" - czytamy w komunikacie.
Dla porównania, w ramach całej poprzedniej perspektywy finansowej ze środków unijnych na lata 2007-2013 w ramach potrzeb kolei aglomeracyjnych i regionalnych zakupiono 290 sztuk taboru kolejowego o łącznej wartości ok. 4,8 mld zł i wyremontowano ponad 275 składów za kwotę ok. 750 mln zł, przypomina Tines.
Lokalne samorządy wespół z PKP PLK planują także obszerne modernizacje regionalnej infrastruktury, warte min. 50 mld zł.
"Za kwotę ponad 5 mld zł powstaną lub zostaną zmodernizowane linie średnicowe w Łodzi, Krakowie, Warszawie, Szczecinie i Toruniu. W miastach jak grzyby po deszczu wyrosną nowe przystanki kolejowe. Sam Poznań chce ich zbudować 50, a Szczecin 40 - wszystkie zintegrowane z komunikacją miejską czy parkingami P&R. Katowice oraz Rzeszów zamierzają doprowadzić kolej do swoich lotnisk w Pyrzowicach i Jasionce. Najwięcej pochłonie, bo aż 25 mld zł, przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego, która potrwa do 2022 r. Szacuje się, że przetargi na modernizację infrastruktury kolejowej w aglomeracjach tylko w 2017 r. będą warte co najmniej 10 mld zł" - czytamy dalej.