Operacje księgowe obejmują:
- odpis aktualizujący dotyczący wartości zadłużenia z tytułu pożyczki udzielonej przez Torpol do Torpol Norge AS w wysokości 38 mln NOK, co stanowi równowartość ok. 17,48 mln zł;
- zawiązanie rezerwy o równowartości 16,94 mln NOK (co odpowiada wartości ok. 7,79 mln zł) związanej z zabezpieczeniem środków niezbędnych do zakończenia procesu restrukturyzacji spółki zależnej Torpol Norge, podano w komunikacie.
Powyższe operacje księgowe zostaną ujęte w ww. kwotach w skróconym sprawozdaniu jednostkowym za pierwsze półrocze 2018 roku i nie będą miały wpływu na skrócone sprawozdanie skonsolidowane za pierwsze półrocze 2018 roku, podano także.
"Decyzja odnośnie dokonania ww. operacji księgowych została podjęta w związku z ujemnymi wynikami finansowymi i kapitałami własnymi Torpol Norge powstałymi na skutek braku kontraktacji, przedłużającej się w bieżącym roku trudnej sytuacji na norweskim rynku postępowań przetargowych spowodowanej niską aktywnością lokalnych zamawiających oraz w dalszym ciągu przesuwaniem w czasie uruchomienia programu Narodowego Planu Transportowego na lata 2018-2029. Pomimo podjętych istotnych działań związanych z dostosowaniem organizacji Torpol Norge do aktualnych warunków rynkowych obejmujących m.in. optymalizację zatrudnienia oraz wykorzystania części potencjału kadrowego i maszynowego przy realizacji kontraktów w Polsce, wobec dalszej negatywnej oceny perspektyw szybkiej poprawy sytuacji spółki zależnej emitent rozpoczął analizę możliwości dalszego funkcjonowania na rynku norweskim, w tym obejmujących scenariusz zakończenia działalności przez Torpol Norge, jak również potencjalnego zaangażowania finansowego w Torpol Norge
ze strony ewentualnego inwestora branżowego" - czytamy w komunikacie.
Dokonany odpis i rezerwa mają charakter niepieniężny i nie wpłyną na bieżącą działalność spółki matki, podkreślono także.
"Mimo ciągłych zapowiedzi, na rynku norweskim nadal nie został uruchomiony w istotnym stopniu program modernizacji linii kolejowych zawarty w Narodowym Planie Transportowym (NTP) na lata 2018-2029. Duże opóźnienia dotyczą również postępowań na tamtejszym rynku tramwajowym. Założenia NTP, na których opieraliśmy plany prowadzenia działalności w Norwegii, mówiły o nakładach na infrastrukturę o wartości ok. 110 mld zł począwszy od 2018 roku. Pomimo optymalizacji zatrudnienia oraz przeniesienia części potencjału kadrowego i maszynowego do Polski, brak nowych przetargów uniemożliwia Torpol Norge uzyskiwanie przychodów pozwalających na pokrycie kosztów prowadzenia działalności. W najbliższych miesiącach podejmiemy decyzję czy definitywnie kończymy działalność Torpol Norge czy też ją kontynuujemy przy wsparciu finansowym ewentualnego lokalnego inwestora branżowego. Aktualnie rozważamy różne opcje dalszego funkcjonowania spółki zależnej" - skomentował prezes Grzegorz Grabowski, cytowany w komunikacie.
"Nasz rekordowy portfel zleceń jest realizowany prawidłowo na dodatniej rentowności - nic się w tej kwestii nie zmieniło. Aktualnie skupiamy się nad zapewnieniem dostępu do odpowiedniego poziomu finansowania w związku z zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy, ponieważ istotnie przyspieszyliśmy z realizacją kontraktów. Myślę, że wyniki finansowe samej działalności operacyjnej w Polsce, gdyby nie dokonane odpisy jednorazowe obciążające Torpol, nie powinny przynieść zaskoczenia na rynku" - dodał Grabowski.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 752 mln zł w 2017 r.