Ponad 3 proc. traci od początku handlu na warszawskiej giełdzie kurs akcji spółki odzieżowej TXM. Kontrolowany przez łódzką grupę Redan dyskont pokazał fatalne wyniki po pierwszym kwartale. Okazuje się, że spółka ma za duże sklepy w stosunku do wielkości sprzedaży. A to nie jest jej jedyny problem.
Wyniki właściciela około 350 sklepów sieci TXM textilmarket można określić jako bardzo słabe: w pierwszych trzech miesiącach spółka poniosła stratę netto w wysokości 9,95 mln zł (strata pojawiła się również w tym samym okresie ubiegłego roku, ale była znacznie mniejsza - 1,68 mln zł), tymczasem przychody ze sprzedaży właściwie tylko drgnęły w górę - 72,4 mln zł to o 2 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2016 r.
Nic dziwnego, że posiadacze akcji TXM zareagowali we wtorek rano dość nerwowo i zabrali się do ich wyprzedaży. Kurs spada o ponad 3 proc., co oznacza, że od początku roku notowania TXM zanurkowały już o 30 proc. Dzieje się to w sytuacji, gdy ogólne nastroje na giełdzie są dobre - od początku stycznia indeks WIG zyskał około 16 proc.
Powód przeceny TXM na giełdzie jest dość wyraźny. Jego przyczyny można wiązać z tym, co ma negatywny wpływ na wyniki spółki, i o czym wspominają nawet jej władze w komentarzu do raportu:
"Najistotniejszym czynnikiem, który w I kwartale 2017 r. najmocniej wpłynął na pogorszenie wyników spółki był brak wzrostu sprzedaży adekwatny do wzrostu powierzchni sklepów. Największy negatywny wpływ na brak zwiększenia sprzedaży miało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Wynikało to przede wszystkim z błędów w działania nowego uruchomionego w lutym br. systemu SAP wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem klasy ERP" - podaje zarząd TXM.
Dodatkowo spółka wylicza, że na wyraźne pogorszenie wyników wpłynął spadek zysków ze sprzedaży w Polsce w połączeniu ze powiększeniem straty na rynkach zagranicznych - TXM działa bowiem także w Czechach, na Słowacji i w Rumunii.
Jednocześnie TXM powiększył sieć swoich sklepów. Ich powierzchnia na koniec pierwszego kwartału wzrosła do 86,8 tys. mkw z 84,6 tys. mkw. po trzech miesiącach 2016 r. W tym czasie TXM uruchomił 14 sklepów w Polsce.
O problemach z poprawą wyników TXM władze spółki wspominały już przy okazji prezentacji raportu za 2016 r. - W 2017 będziemy konynuowali rozwój - otwierali nowe sklepy w Polsce i za granicą. To będzie różna szybkość i skala. W Polsce mamy jeszcze część starej sieci, którą będziemy przebudowywać. Będziemy zmniejszać liczbę sklepów w Polsce, bo zmniejsza się traffic w centrach handlowych. Za granicą przyrost powierzchni będzie większy i szybszy niż w Polsce. W kraju będą raczej konwersje, więc liczba sklepów może nie pójść w górę, ale powierzchnia tak" - mówił prezes TXM Lech Przemieniecki podczas konferencji prasowej.
Grupa TXM jest właścicielem sieci TXM textilmarket - jednej z największym na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2016 r.
Kurs akcji TXM w ostatnim miesiącu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1493539625&de=1496156460&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=TXM&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>