"Znamy już pierwsze efekty polubownego rozwiązywania sporów w Polsce. Podmioty uprawnione oraz prezes UOKiK, który nadzoruje system ADR, opublikowały sprawozdania za 2017 r. Wynika z nich, że Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. W ubiegłym roku złożyli w sumie 18 123 wnioski o ADR. Najczęściej prosili o pomoc w zakończeniu sporu o reklamację butów oraz usług finansowych" - czytamy w komunikacie.
Najwięcej wniosków trafiło do: Inspekcji Handlowej (8 413), Rzecznika Finansowego (3 741), Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (2 977), prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (1 703) i Arbitra Bankowego (1 046). Niektóre podmioty, które już wcześniej prowadziły mediacje czy arbitraż, po wejściu w życie ustawy zauważyły bardzo duży wzrost zainteresowania. Przykładowo do Sądu Polubownego przy KNF w 2017 r. wpłynęło o 66% więcej wniosków niż w 2016 r., a do Rzecznika Finansowego o 56%, podano także.
W sumie w 2017 r. podmioty uprawnione wydały rozstrzygnięcie w 10 405 sprawach. Przykładowo w UKE 45% prowadzonych postępowań z dziedziny telekomunikacji zakończyło się na korzyść konsumenta, 23% na korzyść przedsiębiorcy, a pozostałe w inny sposób (np. odmowa rozpatrzenia sporu, niekompletny wniosek). Większość podmiotów nie monitoruje, czy strony zastosowały się do rozstrzygnięcia.
Średnio postępowania polubowne trwały 74 dni. Najkrócej - średnio 32 dni - przed Prezesem UKE, najdłużej - średnio 240 dni - przed Rzecznikiem Finansowym, podał także UOKiK.
"Obecnie w Polsce działa 9 podmiotów uprawnionych do polubownego rozstrzygania sporów. Funkcjonują one w różnych branżach tak, że w praktyce każdy spór konsumencki może być rozwiązany przez wyspecjalizowaną instytucję. Jednocześnie system jest otwarty na powstawanie nowych podmiotów ADR" - skomentowała wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska, cytowana w materiale.
Postępowania polubowne są dobrowolne, co oznacza, że obie strony muszą się na nie zgodzić. Wielu przedsiębiorców wciąż ma niewielką wiedzę o systemie ADR, nie zdaje sobie sprawy z korzyści i w efekcie niechętnie z niego korzysta.
"Udział w postępowaniach polubownych jest jedną z głównych zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Decyzja przedsiębiorcy o korzystaniu z metod pozasądowego rozstrzygania sporów może mieć duże znaczenie dla jego działalności handlowej. Stwarza szansę na rozwiązywanie problemów bez pogłębiania konfliktów z klientami. Pomaga także w budowaniu dobrego imienia firmy" - podkreśliła Karczewska.
UOKiK docenia przedsiębiorców, którzy starają się polubownie rozwiązywać spory. Wraz z Senackim Zespołem ds. Ochrony Konsumentów ustanowił tytuł Amicus Consumentium przyznawany firmom, które propagują tę ideę. Za 2017 rok otrzymali go: CCC, POLO Bogusław Szczepiński oraz Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem" w Katowicach, podsumowano w komunikacie.
Postępowania polubowne (w skrócie ADR od angielskiej nazwy alternative dispute resolution) wprowadziła ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10 stycznia 2017 r. Trwają one dużo krócej niż sprawy w sądzie, są mniej sformalizowane i przeważnie bezpłatne. Udział w nich jest dobrowolny, a w rozstrzygnięciu sporu pomagają bezstronni eksperci.