Zmiany, które ma przynieść Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej oznaczać będą spadek dochodów sektora finansów publicznych o 1 007 mln zł rocznie, podano w ocenie skutków regulacji (OSR).
Ubytek dochodów państwa szacowany jest na 777 mln zł rocznie, a jednostek samorządu terytorialnego - na 230 mln zł rocznie. " Powyższe szacunki dochodów i wydatków sektora finansów publicznych mają ostrożny charakter (reprezentują raczej maksymalny możliwy ubytek dochodów budżetowych)" - czytamy w OSR.
"Projektowana ustawa przewiduje zmiany mające na celu likwidację lub ograniczenie barier w prowadzeniu działalności innowacyjnej oraz podniesienie atrakcyjności podatkowych instrumentów wsparcia działalności innowacyjnej w Polsce" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Potrzeba poprawy otoczenia działalności innowacyjnej została podniesiona w exposé premier Beaty Szydło 18 listopada 2015 r., przypomniano w uzasadnieniu.
"Przyjęte mechanizmy będą miały pozytywny wpływ na rozwój rynku B+R i spowodują zwiększenie innowacyjności polskiej gospodarki. Analiza struktury polskiego eksportu (tzw. 'niskie nasycenie wiedzą'), liczby polskich patentów oraz miejsce Polski w rankingach innowacyjności każą negatywnie oceniać obecny stan innowacyjności w Polsce. Niniejszy projekt ustawy zawiera bodźce do uruchomienia rezerw w tym zakresie, co powinno przełożyć się na wzrost dochodów polskich przedsiębiorstw" - czytamy w OSR.
Proponuje się aby projektowane zmiany weszły w życie najpóźniej 1 stycznia 2018 r.
Projekt ustawy zawiera szereg zmian, których wspólnym mianownikiem jest oddziaływanie na otoczenie regulacyjne prowadzenia działalności innowacyjnej, wśród których najważniejsze to:
1) zmiany podatkowe:
- zwiększenie wysokości ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową (B+R) do 100% (i 150% dla Centrów Badawczo-Rozwojowych - CBR),
- doprecyzowanie i rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych do ulgi B+R (o środki inne niż trwałe, o inne niż umowa o prace formy zatrudnienia, oraz dodatkowe koszty dla CBR),
- umożliwienie korzystania z ulgi B+R dla części przedsiębiorstw działających poza Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi,
- wydłużenie wyłączenia tzw. podwójnego opodatkowania spółek kapitałowych i spółek komandytowo-akcyjnych, zaangażowanych w działalność B+R;
2) inne niż podatkowe zmiany regulacji dot. CBR (rozszerzenie możliwości uzyskania statusu CBR);
3) zmiany w zakresie własności przemysłowej i rzeczników patentowych:
- obniżenie kosztów związanych z uzyskaniem ochrony patentowej dla akademickich inkubatorów przedsiębiorczości i Centrów Transferu Technologii,
- zmiany podmiotów uprawnionych do występowania przed Urzędem Patentowym RP,
- zmiany ustrojowe samorządu zawodowego rzeczników patentowych (wyłączenie biernego i czynnego prawa wyborczego do organów samorządu wobec zawieszonych rzeczników patentowych, w tym na skutek zatrudnienia w administracji publicznej, zwiększenie jawności działania samorządu rzeczników patentowych);
4) zmiany w obszarze szkolnictwa wyższego:
- rozszerzenie możliwości działalności uczelni w formie spółek kapitałowych,
- zapewnienie MNiSW instrumentów do prowadzenia monitoringu losu doktorantów (analogicznie do obecnych rozwiązań w zakresie monitoringu losu absolwentów),
- deregulacja procedury w zakresie ustalania Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej;
5) zmiany ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (zakres i formy działalności);
6) inne zmiany w zakresie regulacji określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, podano także w OSR.
Autorzy projektu wskazują, że celem jest stworzenie otoczenia prawnego, instytucjonalnego i organizacyjnego, sprzyjającego procesom innowacyjnym.
"Realizacja przewidzianych działań będzie się przyczyniać do osiągnięcia celów określonych w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (Plan Morawieckiego), Strategii na rzecz doskonałości naukowej, nowoczesnego szkolnictwa wyższego, partnerstwa z biznesem i społecznej odpowiedzialności nauki (Strategii Gowina) oraz Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - w obszarze innowacyjności, w tym zwiększenia nakładów na badania i rozwój do poziomu 1,7% PKB w 2020 roku czy utworzenia 1500 startupów w okresie 7 lat" - podsumowano w materiale.
W latach 2008-2015 zwiększył się w Polsce udział nakładów na badania i rozwój w stosunku do Produktu Krajowego Brutto (tzw. wskaźnik GERD) z 0,6% do 1%, ale nadal jest on niższy niż wartość wskaźnika GERD dla Unii Europejskiej (wzrost z 1,76% do 1,95%), podkreślono także.