Jedna z czołowych polskich firm odzieżowych ma coraz lepsze wyniki. Analitycy spodziewają się, że pozytywnie wpłynie na nie m.in. fuzja z konkurencyjnym Bytomiem. Mimo tego inwestorzy na akcjach Vistuli mogą już nie zarobić. Eksperci sugerują, że ich cena na giełdzie jest za wysoka.
Vistula jest jedną ze spółek, które bardzo dobrze wykorzystały hossę na warszawskiej giełdzie. Jej akcje od 2012 roku poszły do góry ponad 6-krotnie. Tym samym cały biznes, skupiający się na sprzedaży garniturów i koszul, wyceniany jest na prawie miliard złotych.
Jedna akcja Vistuli jest obecnie do kupienia na giełdzie za blisko 5,20 zł. Niestety inwestorzy, którzy teraz chcieliby kupić je z myślą o dużych zyskach mogą się zawieść. Tak można wnioskować po najnowszym raporcie analityków Domu Maklerskiego BOŚ. Wyceniają w nim akcje kilka procent niżej niż są obecnie notowane. Analitycy wyznaczyli cenę docelową na poziomie 4,88 zł.
Notowania akcji Vistuli na giełdzie src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1487148032&de=1518649200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=VST&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
"Od wydania przez nas w styczniu 2014 roku rekomendacji kupuj kurs akcji Vistuli wzrósł o 180 proc. i obecnie nie dostrzegamy szczególnie wysokiego potencjału wzrostu. Uważamy, że w porównaniu z CCC i LPP, Vistula powinna być wyceniana z dyskontem, gdyż jej potencjał rozwoju jest ograniczony geograficznie, nawet jeśli założymy szybki wzrost e-commerce" - czytamy w raporcie DM BOŚ.
Analitycy oczekują mocnych wyników finansowych Vistuli za czwarty kwartał 2017 roku, z widoczną poprawą we wszystkich markach. Podkreślają przy tym również udany początek tego roku, zarówno pod względem sprzedaży jak i korzystnych kursów walutowych.
W styczniu sprzedaż grupy była większa o 21 proc. niż rok wcześniej. W tym odpowiednio 21 i 19 proc. więcej w segmencie modowym i jubilerskim.
Prognozy DM BOŚ zakładają, że Vistula zarobiła w 2017 roku 43,4 mln zł. W tym roku zysk netto ma wzrosnąć do 54,8 mln zł.
Eksperci pozytywnie oceniają przyszłe efektyfuzji Vistuli z branżowym konkurentem - Bytomiem.
"W naszej ocenie, sytuacja akcjonariuszy Vistuli ma szanse poprawić się po fuzji z Bytomiem. Po pierwsze, powinny pojawić się synergie. Po drugie, wskaźnik dług netto/EBITDA powinien spaść i pozwolić na dalszy wzrost albo raczej wypłatę dywidendy" - czytamy w raporcie.
Grupa Vistula specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Ma około 375 sklepów o łącznej powierzchni sprzedażowej liczącej 31,5 tys. metrów kwadratowych. W tym jest: 121 sklepów marki Vistula, 105 punktów marki W.KRUK, 117 sklepów marki Wólczanka oraz 32 sklepy marki Deni Cler Milano.
Mniejszym graczem działającym na tym samym rynku jest Bytom, który prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci własnych sklepów pod marką Bytom oraz sprzedaż hurtową pod marką Intermoda.
Bytom w 2016 roku miał sprzedaż na poziomie 153 mln zł. Niemal 4-krotnie lepszy wynik odnotowała pod tym względem Vistula.