Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Wyniki Wirtualnej Polski. Rosnące przychody bilansują wyższe koszty telewizji

1
Podziel się:

Notowana na warszawskiej giełdzie Wirtualna Polska Holding zaprezentowała raport finansowy za pierwszy kwartał 2017 roku.

Na zdjęciu od prawej: prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski i Maciej Orłoś.
Na zdjęciu od prawej: prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski i Maciej Orłoś. (Daniel Tomasz/WP)

Wirtualna Polska w pierwszych trzech miesiącach tego roku zwiększyła przychody gotówkowe o 18 proc. Mimo tego zanotowała spadek zysków, co ma związek z kosztami uruchomienia stacji telewizyjnej. Zarząd jednak z nadzieją patrzy na rozwój TV, której oglądalność w kwietniu wzrosła o 60 proc.

aktualizacja 10:33

Notowana na warszawskiej giełdzie Wirtualna Polska Holding zaprezentowała raport finansowy za pierwszy kwartał tego roku. Może pochwalić się wzrostem całkowitych przychodów z 88,5 do 103,5 mln zł w ciągu roku, co jednak nie przełożyło się na wzrost zysków. Netto grupa zarobiła od stycznia do marca niecałe 3 mln zł wobec 8,18 mln zł rok wcześniej.

- Pierwszy kwartał był słabszy, niż to co się działo na koniec roku. Nie jest to jednak powód do niepokoju i mieści się w naszych oczekiwaniach - powiedział prezes Jacek Świderski na konferencji prasowej.

- Jesteśmy zadowoleni z wyników finansowych segmentu online, który na przychodach gotówkowych kolejny kwartał nieprzerwanie rośnie. Tym razem rok do roku o ponad 18 proc., a skorygowany zysk EBITDA o prawie 12 proc. - podkreśla Świderski.

Szef Wirtualnej Polski jednocześnie podsumował dwa lata od wprowadzenia firmy na giełdę. W tym okresie przychody spółki urosły o 52 proc., EBITDA (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od kredytów, uwzględnieniem podatków i amortyzacji) zwiększyła się o 35 proc., a kurs akcji o około 55 proc.

Niemal wszystkie przychody grupy w pierwszym kwartale pochodziły z segmentu online. Wzrosły o blisko 16 proc., do poziomu 103 mln zł w porównaniu do przychodów ze sprzedaży tego okresu roku poprzedniego. Przy czym, jak podkreśla spółka, analogiczny wzrost przychodów gotówkowych wyniósł przeszło 18 proc., czyli 94 mln zł. To przełożyło się na 29 mln zł skorygowanej EBITDA, co oznacza wzrost o niemal 12 proc. w stosunku do wartości tego wskaźnika w okresie pierwszych trzech miesięcy 2016 roku.

Na łączne wyniki grupy w dużym stopniu wpływały koszty związane z rozwijaniem uruchomionej w grudniu Telewizji WP. Projekt ten jest w początkowym etapie rozwoju i w związku z tym nakłady ponoszone na rozwój przewyższają uzyskiwane przychody. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2017 roku segment TV wygenerował ujemną EBITDĘ w wysokości 4 mln zł.

źródło: Wirtualna Polska

  • - zysk netto bez wyniku WPTV oraz bez wyniku transakcji barterowych; uwzględnia wpływ podatku przy założeniu nominalnej stawki podatkowej 19 proc.

- Cieszymy się, że w kwietniu 2017 roku Telewizja WP uzyskała o ponad 60 proc. wyższy udział w widowni z grupy komercyjnej niż w miesiącu poprzedzającym, a w ostatnim tygodniu zajęliśmy pierwsze miejsce wśród stacji MUX8 w telewizjach kablowych. To pierwsze efekty pracy nowego zespołu zarządzającego stacją i wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt - wyjaśnia Jacek Świderski.

Wskazał jednocześnie, że nie można perspektyw całego roku rozpatrywać pod kątem pierwszego kwartału.

- Nie będzie minus 7 mln zł wyniku Telewizji WP w tym roku, jak planowaliśmy wcześniej, ale też na pewno nie będzie minus 16 mln zł. Na czwarty kwartał graniczną wartością jest połowa straty z pierwszego kwartału - powiedział prezes.

Łączna EBITDA za pierwszy kwartał 2017 roku wyniosła 20,8 mln zł i była o 3,6 mln zł niższa niż w analogicznym okresie 2016 roku, co wynikało w główniej mierze z odmiennie kształtującego się przejściowego wyniku na transakcjach barterowych. Firma miała w tym elemencie 2,7 mln zł straty wobec 380 tys. zł zysku rok wcześniej.

Wynik pierwszego kwartału jest obciążony też przesunięciami w rozpoznawaniu przychodów i kosztów barterowych kampanii reklamowych pomiędzy kwartałami, które rozliczają się w dłuższym horyzoncie czasu bezwynikowo - podkreśla spółka. Oznacza to, że mogą one wykazywać przejściowy wynik dodatni bądź ujemny.

- Przewidujemy, że przychody z tych transakcji osiągniemy w kolejnych okresach rozliczeniowych - tłumaczy Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu Wirtualna Polska Holding.

Wirtualna Polska Holding jest właścicielem horyzontalnego portalu - Wirtualnej Polski. W jego skład wchodzą liczne specjalistyczne portale wertykalne o różnorodnej tematyce m.in. szeroko rozumianej rozrywki (Pudelek, WP Gwiazdy i Teleshow), zdrowia, rodzicielstwa i stylu życia (WP abcZdrowie, WP Parenting, WP Kobieta i Kafeteria), sportu (WP SportoweFakty) czy technologii (WP Tech).

Wirtualna Polska prowadzi też portal o2, kanał naziemnej telewizji WP (MUX-8; dostępny również w internecie, sieciach kablowych, platformie satelitarnej) oraz internetowe rozgłośnie radiowe - OpenFM i PolskaStacja.

Grupa rozwija swój biznes na szybko rosnącym rynku e-commerce - jest właścicielem Domodi oraz Allani (moda), Homebook (dom i wystrój wnętrz), Nocowanie.pl i Wakacje.pl (turystyka) oraz Money.pl, TotalMoney.pl, Finansowysupermarket.pl (usługi finansowe).

- Segment e-commerce jest przyszłością WP - powiedział prezes Świderski na konferencji prasowej.

Do Wirtualnej Polski należy też portal money.pl.

Telewizja WP z nową ramówką

Chwilowo obciążeniem wyników WP są straty na telewizji. Spółka chwali się poprawą oglądalności, ale jeszcze przez długi czas nie będzie się to przekładać na zyski. Przychody z reklamy telewizyjnej dały w pierwszych trzech miesiącach zaledwie 879 tys. zł.

- 26 maja wchodzimy z nową ramówką. Będą m.in. kabarety - wskazał prezes Świderski, informując, że grupą docelową kanału są kobiety z dużych miast. Z tego powodu WP cieszył wzrost oglądalności w telewizjach kablowych.

Spółka wskazuje, że problemem jest m.in. to, że tylko jedna trzecia telewizorów ma autostrojenie, w związku z czym dodanie nowego kanału cyfrowego wymaga ręcznej obsługi. Stąd inicjatywa wspólnego dodatku do "Tele Tygodnia", która ma zwiększyć wiedzę o nowych kanałach na Multipleksie 8. W lipcu ruszyć ma kampania billboardowa i od sierpnia oczekiwany jest wzrost liczby widzów.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Pytanie
8 lat temu
Tylko OBIEKTYWIZM,pojęcie nieznane w Wirtualnej.A propos,moze by tak przy okazji opluć rząd???
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Pytanie
8 lat temu
Tylko OBIEKTYWIZM,pojęcie nieznane w Wirtualnej.A propos,moze by tak przy okazji opluć rząd???