Wirtualna Polska miała w 2016 roku 415 mln zł przychodów i 54 mln zł zysku netto. To oznacza wyraźną poprawę wyników w porównaniu z poprzednim rokiem. Prezes Jacek Świderski zapowiada dalszy rozwój. Firma skupi się teraz na segmentach mobile, video i e-commerce. Liczy, że w 2017 roku po raz pierwszy zrównają się przychody z rynku reklamowego z tymi z rynku e-commerce.
aktualizacja 14:00
Wirtualna Polska Holding miała w 2016 roku 415 mln zł przychodów. To o 90 mln zł więcej niż rok wcześniej. Z tego 377 mln zł to dochód uzyskany w gotówce, czyli z wyłączeniem barterów. Przełożyło się to na prawie 54 mln zł zysku netto, co oznacza prawie 10-krotną poprawę wyniku sprzed roku.
Zysk operacyjny wyniósł 80,86 mln zł wobec 63,95 mln zł zysku rok wcześniej, a skorygowana EBITDA 132,16 mln zł wobec 107,83 mln zł.
źródło: skonsolidowane sprawozdanie finansowe Wirtualna Polska Holding
Ofertę produktową grupa Wirtualna Polska Holding dzieli się na dwie kategorie - segment Online oraz Telewizję. Ten drugi można powiedzieć, że dopiero raczkuje.
- Telewizja wystartowała poniżej planu, za wcześnie jednak, żeby decydować o korekcie prognoz - powiedział na konferencji wynikowej Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding. - Telewizja nauczyła nas większej cierpliwości - dodał, informując przy tym, że WPH przyjęła właśnie do pracy jako dyrektora programowego Barbarę Bilińską, która zarządzała jeszcze niedawno programem Zoom TV. Zoom TV najlepiej wystartowała na nowym multipleksie.
Oglądalność Telewizji WP na Multipleksie 8 według materiałów zaprezentowanych na konferencji wynosi zaledwie 0,13 proc. Grupa planowała w roku 2017 osiągnąć udział w rynku na poziomie 0,5-0,6 proc., a w kolejnych dwóch latach udział ten miał wzrosnąć do poziomu odpowiednio 1-1,1 proc. i 1,2-1,4 proc. Prezes potwierdza, że nie do końca trafiono z zawartością programu, ale to ma zmienić nowa dyrektor.
- Większość budżetu nie jest jeszcze wydana, Barbara Bilińska będzie miała więc pole do działania, głównie na polu lepszego dopasowania biblioteki filmów - powiedział Świderski, informując jednocześnie, że z większą kampanią reklamową Telewizji WP wystartuje dopiero, gdy wzrośnie jej tzw. zasięg techniczny i na terenie kraju możliwość oglądania nowego programu będzie miało więcej osób.
Za generalne potwierdzenie przyrostu skali działalności zarząd WPH uważa wzrost liczby użytkowników poczty. Trend ze spadkowego od ponad roku zmienił się we wzrostowy.
Rok inwestycji
Rok 2016 był dla Grupy Wirtualnej Polski intensywny m.in. pod względem przejęć spółek. W marcu podpisała umowę nabycia 200 udziałów TotalMoney.pl. Z kolei w czerwcu zawarła ostateczną umowę zakupu 75 proc. udziałów spółki Nocowanie.pl. Miesiąc później nastąpiło połączenie spółki Finansowysupermarket.pl oraz Web Broker, a we wrześniu połączenie spółki WP Shopping oraz Favore. Na sam koniec roku Grupa Wirtualna Polska podpisała umowę nabycia wszystkich udziałów Netwizor, czyli serwisu, który za pośrednictwem internetu publikuje kanały telewizyjne.
Inwestycje były jednak skromniejsze niż rok wcześniej. W 2016 r. wydatki na przejęcia wyniosły 38,7 mln zł, a rok wcześniej 141,9 mln zł. Mniejsza aktywność w tym zakresie skłoniła zarząd w grudniu do ogłoszenia polityki dywidendowej.
- Jak zapowiadaliśmy dywidenda będzie powyżej 1 zł na akcję - powiedziała wiceprezes ds. finansowych Elżbieta Bujniewicz. - Propozycję przedstawimy prawdopodobnie razem z informacją o terminie walnego zgromadzenia - dodała.
Jak na wyniki reagują inwestorzy?
Istotną transakcją w trakcie roku było otrzymanej koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego w Multipleksie 8. Koncesja obowiązuje od 14 stycznia 2016 r. do 13 stycznia 2026 roku. Opłata za udzielenie koncesji wyniosła 13,54 mln zł i płatna jest w 10 rocznych ratach w wysokości 1,35 mln zł każda.
Kwoty te obciążają m.in. zobowiązania długoterminowe spółki, których wartość zwiększyła się z 293 mln zł na koniec 2015 roku do 330 mln zł na 31 grudnia 2016. W większym to jednak stopniu efekt wzrostu wyceny opcji na wykup udziałów mniejszościowych w Domodi Sp. z o.o. oraz opcji na wykup udziałów mniejszościowych Nocowanie.pl Sp. z o.o. Największa część zobowiązań, czyli kredyty, pożyczki i leasingi zmniejszyły się ze 192 do 174 mln zł.
Jak na najnowsze dane finansowe spółki reagują jej akcjonariusze? Akcje Wirtualnej Polski na warszawskiej giełdzie we wtorek rano taniały około 2 proc., co sugeruje, że inwestorzy oczekiwali czegoś więcej.
Konsensus prognoz PAP wskazuje, że analitycy uważali, że EBITDA będzie 8,6 proc. wyższa w czwartym kwartale, natomiast nieznacznie przebił prognozy zysk netto - o 4 proc.
Nie zmienia to faktu, że od debiutu spółki na GPW jej notowania wzrosły o ponad 55 proc. Na debiucie 7 maja 2015 roku chodziły po 35 zł. Teraz kosztują około 55,5 zł.
Obserwuj bieżące notowania akcji Wirtualnej Polski src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1489478400&de=1489508100&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WPL&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Inwestorzy z wypracowanych zysków mogą liczyć na dywidendę. W dniu 20 grudnia 2016 roku władze Wirtualna Polska Holding przyjęły politykę dywidendową, która zakłada, że zarząd będzie wnioskował do walnego zgromadzenia o wypłatę dywidendy na poziomie powyżej 1 zł na akcję. Jest jednak zastrzeżenie, że łącznie nie będzie to kwota wyższa niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto grupy kapitałowej. Ostateczna decyzja zapadnie głosami akcjonariuszy.
Cele na 2017 rok. Przychody z e-commerce dorównają reklamie
Zatwierdzenie sprawozdania za 2016 rok oznacza zakończenie pierwszej, trzyletniej kadencji obecnego zarządu. - Za nami dobry rok. Z 50 mln zł w 2013 roku, realizowaliśmy w kolejnych latach: 83 mln i 108 mln, aby rok 2016 zakończyć zyskiem na poziomie EBITDA w wysokości 132 mln zł. Jesteśmy zadowoleni, że nasza spółka znajduje się w miejscu i kondycji, które stawialiśmy sobie za cel. Nasze wyniki są efektem konsekwentnie realizowanej strategii. - komentuje prezes Jacek Świderski.
- Uważamy, że w 2017 roku po raz pierwszy ekspozycja Wirtualnej Polski na rynek e-commerce zrówna się z tą reklamową - podkreśla prezes. - W stosunku 50/50 rozłożą się na razie przychody. Jeśli chodzi o zysk operacyjny EBITDA to podział będzie nadal jeszcze na korzyść reklamy 60/40 w porównaniu z e-commerce - dodał.
Jacek Świderski zapowiada dalszy rozwój w tym roku. Przewag konkurencyjnych Wirtualna Polska zamierza szukać m.in. w systemach "big data", które mogą skutecznie działać w związku ze skalą działania i systemem kont e-mail, z których korzysta 10 mln realnych użytkowników.
- Będziemy kontynuować strategię 'MoViBE' - mobile, video, bigdata i e-commerce. Odsłony na urządzeniach mobilnych, zgodnie z zapowiedzią sprzed roku, przekroczyły 50 proc. odsłon ogółem. Nasza skłonność do zawierania transakcji na smartfonach uległa znacznej poprawie, a dystans przychodowy do komputerów stacjonarnych zmniejsza się. Pozyskiwanie i monetyzacja użytkowników urządzeń mobilnych pozostają priorytetem - podkreśla prezes Świderski.
Wirtualna Polska w czołówce
Wirtualna Polska Holding jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych - Wirtualnej Polski. Zgodnie z ostatnimi dostępnymi danymi Gemius/PBI za styczeń 2017 roku Grupa Wirtualna Polska została odwiedzona za pośrednictwem desktopu lub urządzeń mobilnych przez 21,2 mln użytkowników, którzy wykonali 3,3 mld odsłon i spędzili na serwisach grupy ponad 118 mln godzin.
Grupa prowadzi również portal horyzontalny o2 oraz liczne specjalistyczne portale wertykalne, w tym wiodący portal o tematyce biznesowej - WP money, portal o tematyce sportowej WP SportoweFakty, portale o charakterze rozrywkowym: Pudelek, WP Gwiazdy i Teleshow, a także internetowe rozgłośnie radiowe - OpenFM i PolskaStacja. Ponadto grupa prowadzi działalność reklamową i e-commerce.
Pozycję lidera w polskim internecie WPH ma w segmentach "biznes, finanse i prawo", nowych technologii, serwisów pocztowych i "styl życia". W segmencie e-commerce doszła do trzeciego miejsca na rynku.