Udział rynkowy rośnie, jednak umacniający się dolar stanowi duży problem dla rentowności firmy.
Colgate-Palmolive Company, amerykański międzynarodowy koncern produkujący artykuły gospodarstwa domowego, mydło, detergenty, pasty i szczoteczki do zębów, ogłosił dzisiaj wyniki finansowe za drugi kwartał. Firmę dotknął problem wszystkich amerykańskich koncernów międzynarodowych - umacniający się dolar.
Sprzedaż netto Colgate-Palmolive wyniosła 4,07 miliardów dolarów w drugim kwartale, co dało -6,5 proc. spadku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wolumen sprzedaży na świecie wzrósł o +3 proc., a ceny w walutach lokalnych też poszły w górę o +2,5 proc., jednak to nie pomogło firmie, negatywny wpływ kursów walut obniżył jej zyski o -12 proc.
Udział Colgate w światowym rynku pasty do zębów wzrósł do 45 proc. w tym roku. Jest to 0,5 punktu procentowego wyżej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział firmy w rynku szczoteczek do zębów (bez elektrycznych) osiągnął poziom 34,1 proc., +0,2 proc. więcej niż w poprzednim roku.
W strukturze sprzedaży największą rolę stanowi region Ameryki Łacińskiej (27 proc. sprzedaży koncernu), potem jest Ameryka Północna (19 proc.), na trzecim miejscu uplasowała się Europa i region południowego Pacyfiku (18 proc.), potem są Azja (16 proc.), Afryka i Eurazja (6 proc.). Segment odżywek dla zwierząt - Hill's Pet Nutrition - stanowił 14 proc. sprzedaży.
Zysk netto wyniósł 574 miliony dolarów, co daje 0,63 dolara na akcję. Analitycy rynku prognozowali, że zysk miał być o 11 proc. wyższy.
Spółka ograniczała w ostatnim kwartale wydatki na reklamę. Światowe wydatki marketingowe spadły do 410 milionów dolarów, tj. o -12 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2014 r. Wynik operacyjny (czyli zysk bez operacji finansowych) spadł o -5 proc. do 932 milionów dolarów.
- W zestawieniu z trudną sytuacją makroekonomiczną na świecie, jesteśmy zadowoleni z organicznego wzrostu sprzedaży, który wynika z większego wolumenu i wyższych cen - powiedział Ian Cook, prezes i dyrektor wykonawczy Colgate-Palmolive. - Wszystkie regiony operacyjne przyczyniły się do 5,5-procentowego wzrostu organicznego, w tym szczególnie rynki wschodzące, gdzie sprzedaż organiczna była wyższa o aż +7,5 proc., mimo trudnych okoliczności gospodarczych w wielu krajach - dodał Cook.
Regionami, które dały wzrost wartościowy przychodów w drugim kwartale były Ameryka Północna (+1,5 proc.) i Azja (+2,0 proc.). Sprzedaż spadała w naszym regionie, czyli Europy i południowego Pacyfiku (-16 proc.) oraz w regionie Afryki i Eurazji (-17,5 proc.). Tracił też segment odżywek dla zwierząt (-1,5 proc.).
Mimo wartościowego spadku przychodów, Colgate umocnił swoje pierwsze miejsce w regionie Europy, zwiększając udział rynkowy we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Belgii, na Węgrzech, w Czechach, Słowenii, Chorwacji i państwach bałtyckich. Poprawę zawdzięczać należy pastom premium, jak Colgate Max White One Optic, Colgate Maximum Cavity Protection i elmex Sensitive Plus Gentle Whitening. W kategorii szczoteczek do zębów Colgate Cavity Protection i Colgate Slim Soft Charcoal spowodowały wzrost udziału w rynku europejskim.
Przychody ze sprzedaży Colgate-Palmolive w podziale na regiony | ||
---|---|---|
I półrocze 2015 (mln USD) | I półrocze 2014 (mln USD) | |
Źródło: Money.pl za Colgate-Palmolive | ||
Środki higieny jamy ustnej, osobistej i domowej | ||
Ameryka Północna | 1569 | 1555 |
Ameryka Łacińska | 2213 | 2383 |
Europa/południowy Pacyfik | 1472 | 1738 |
Azja | 1284 | 1282 |
Afryka/Eurazja | 508 | 606 |
Razem środki higieny jamy ustnej, osobistej i domowej | 7046 | 7564 |
Odżywki dla zwierząt domowych | 109 | 1113 |
Razem sprzedaż | 8136 | 8677 |
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Wall Street: Spadki na giełdzie. Mocno taniały akcje Apple Negatywnie wyróżniał się indeks spółek technologicznych Nasdaq po rozczarowujących wynikach kwartalnych Apple i Microsoftu. | |
Wall Street: Nasdaq z rekordem dzięki Google Piątkowa sesja na nowojorskiej giełdzie przyniosła nieznaczny spadek indeksu DJIA. Nasdaq Composite osiągnął najwyższy poziom w swej historii. | |
Wall Street: Najdłuższa seria wzrostów od stycznia. Fałszywy raport o przejęciu Twittera Fałszywy raport o przejęciu Twittera zamieszał kursem spółki. |