Koncern Daimler sprzedał w ostatnim kwartale rekordową liczbę samochodów. Na całym świecie kupiono od lipca do września 508 tysięcy pojazdów pod marką Mercedes. Najlepiej sprzedawały się samochody luksusowe, a największym rynkiem ich zbytu są... Chiny.
- Szybko rosnąca klasa średnia w Chinach może dać bazę do naszej przyszłej ekspansji na rynku luksusowych samochodów - powiedział szef Daimlera Dieter Zetsche na czwartkowej konferencji prasowej. Rekordowa sprzedaż aut pomogła pchnąć wyniki koncernu w górę.
Wartościowo sprzedaż koncernu Daimler wzrosła w trzecim kwartale o 4,2 mld euro w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku i osiągnęła poziom 37,3 mld euro. Największy przyrost nominalny odnotowano w przychodach segmentu samochodów Mercedes-Benz (+2 mld euro), które są dostarczycielem zysków dla koncernu. Łączny zysk operacyjny Daimlera spadł do 3,66 mld euro z 3,73 mld euro rok wcześniej, ale w przypadku działu Mercedes-Benz zysk ten zwiększył się o 0,6 mld euro.
Zatrudniający prawie 290 tysięcy osób na całym świecie Daimler, rekordową sprzedaż zawdzięcza nowym seriom luksusowych samochodów. Wyprzedził w kategorii najdroższych aut, należące do Volkswagena Audi, ale nadal goni BMW.
Dzięki wprowadzonym ostatnio do sprzedaży przeprojektowanym samochodom klasy A oraz dwóm nowym seriom samochodów sportowo-użytkowych (SUV) GLC i GLE, sprzedaż w Chinach, największym obecnie rynku samochodów na świecie, wzrosła o 53 proc. w samym tylko wrześniu.
Łącznie Daimler sprzedał w Chinach w trzecim kwartale 106 tysięcy samochodów marki Mercedes, o 45 procent więcej niż Niemczech i o 20 procent więcej niż w Stanach Zjednoczonych. Rok temu Chińczycy kupili tylko 76 tysięcy Mercedesów, więc skok był błyskawiczny.
Podbój rynku chińskiego przez Mercedesa kontrastuje ze słabą sprzedażą w tym kraju innych producentów samochodów, włączając w to General Motors i BMW, które wyraziły nawet obawy o wysychanie swojego najlepszego w ciągu ostatniej dekady źródła wzrostu zysków.
Tymczasem Daimler spodziewa się, że chiński rynek będzie rósł o 5-6 procent rocznie jeszcze przez długi czas z szansą, że segment samochodów luksusowych będzie zyskiwał jeszcze bardziej.
- Mamy teraz szybko rosnącą klasę średnią w Chinach. To powinno w nadchodzących latach pomóc zwiększać się rynkowi samochodów premium nieproporcjonalnie szybciej od rynku masowego - twierdzi Bodo Uebber, szef finansowy Daimlera w wypowiedzi dla agencji Reutera.
Kompaktowy SUV Mercedesa był jednym z najpopularniejszych aut w Chinach, a Daimler zyskiwał tym bardziej, że był w stanie sprostać skokowi popytu, zaczynając w kwietniu produkcję modelu GLA w Kraju Smoka.
Mercedes-Benz pobił tym samym Audi o ponad 28 tysięcy aut w sprzedaży na całym świecie w tym roku, co zmieniło układ na rynku niemieckich producentów marek premium. Mercedes próbował dogonić Audi już od 2011 roku.
Podobny sukces do rynku chińskiego, gdzie liczba sprzedanych Mercedesów wzrosła o 39 proc., Daimler osiągnął w Australii (+39 proc.) i Korei Południowej (+20 proc.). Historyczny rekord sprzedaży odnotowano w Stanach Zjednoczonych (+5 proc.), gdzie dodatkowo służył Daimlerowi umacniający się dolar.