Spółka Eurocash, jeden z największych graczy notowanych na warszawskiej giełdzie, zarobiła w pierwszym półroczu 55 mln złotych. To o 13,5 procent więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wynik właściciela sieci franczyzowych występujących pod takimi markami jak Delikatesy Centrum, Inmedio czy Lewiatan obciążyły koszty inwestycji, ale na korzyść spółki zadziałało niższe zadłużenie.
W pierwszym półroczu tego roku zysk spółki przekroczył 55 mln złotych, tymczasem rok wcześniej wynik osiągnął wartość 48,54 mln złotych. Wzrosły również przychody, które poszybowały do poziomu ponad 10 mld złotych wobec 9,8 mld złotych w tym samym okresie 2015 roku. Niższe były jednak wynik z działalności operacyjnej, który spadł o ponad 5 mln złotych do poziomu 76,7 mln złotych.
Wyniki finansowe Eurocash | |||
---|---|---|---|
Okres | I półrocze 2016 roku | I półrocze 2015 roku | Zmiana |
Przychody | 10104,813 | 9787,464 | 3,24% |
Zysk z działalności operacyjnej | 76,680 | 82,100 | -6,60% |
Zysk netto | 55,079 | 48,540 | 13,47% |
Źródło: money.pl/Eurocash |
W samym drugim kwartale skonsolidowany wynik netto wyniósł 53,1 mln złotych wobec 51,6 mln złotych. Rynek spodziewał się nieco więcej, dlatego też w piątek rano mamy do czynienia ze spadkiem cen akcji spółki. Po 30 minutach sesji akcje Eurocash taniały o ponad 2,5 procent.
Notowania akcji Eurocash w piątek src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1471590000&de=1471620600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EUR&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
- Na rynku FMCG w dalszym ciągu widzimy nasilającą się wobec naszych klientów konkurencję ze strony sieci dyskontowych. Ponadto, pomimo raportowanej przez GUS inflacji cen żywności i napojów na poziomie 0,8 procent w drugim kwartale tego roku, obserwujemy utrzymująca się deflację cen hurtowych, zwłaszcza wyrobów mleczarskich, świeżych, ale też i piwa. Sieci dyskontów systematycznie powiększają udziały rynkowe, aczkolwiek dzięki wzmożonej wspólnej pracy coraz skuteczniej stawiają im czoła nasi klienci, w szczególności dobrze radzą sobie małe supermarkety. Według danych Nielsena supermarkety o powierzchni do 300 m2 są po dyskontach najszybciej rosnącym kanałem sprzedaży żywności w Polsce - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Sprzedaż grupy Eurocash rosła w tempie od 5 do 10 procent, ale wynik spółki był obciążony kosztami inwestycji. Pozytywnie na poziom zysku wpłynęło obniżenie kosztów finansowych.
- W pierwszym półroczu wyniki grupy były obciążone kosztami związanymi z rozwojem nowych formatów detalicznych. Ich łączny wpływ na wynik operacyjny sięgnął 14,8 mln zł w porównaniu z 10,4 mln zł rok temu. To są istotne koszty, ale wierzymy, że dzięki inwestycji w rozwój takich formatów, jak 1 minute, Kontigo, abc na kołach czy Duży Ben będziemy mogli zaoferować naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Dzięki istotnemu ograniczeniu zadłużenia w porównaniu z poprzednim rokiem istotnie zmniejszyły się koszty finansowe, co znajduje odzwierciedlenie w wyższym zysku netto - dodaje prezes Owczarek.